Tips om je klaar te stomen voor de arbeidsmarkt - Deel 5

Gepubliceerd op: 06-03-2020

Goed voorbereid op weg in de toeristische branche

Vind jij het ook zo lastig om een beeld te vormen van alle mogelijkheden die je hebt na het afronden van je studie? Je bent niet de enige. Tijdens het Travel Talent Event, dat plaatsvond tijdens de vakantiebeurs 2020, gaven verschillende professionals uit de reisbranche waardevolle tips. Onder andere over stappen die studenten kunnen ondernemen om zich alvast klaar te stomen voor het werkveld.

In deel 5 van deze reeks delen Steven van der Heijden (CEO van Corendon), Leonie Wünker (Marketingmanager bij Klooster Reizen) en Marjon Kaper (Directeur Vrijetijdsbestedingen en Vakanties bij ANWB) hun adviezen en inzichten die jou gaan helpen bij de voorbereiding op de volgende stap in je carrière.
 

Blijf jezelf ontwikkelen als toekomstig reisprofessional

De toeristische branche is continu in beweging. Trends en ontwikkelingen zijn een bijna dagelijks gespreksonderwerp waar je als nieuwkomer mee te maken krijgt, en waar je ook op in moet kunnen spelen. Het is hierbij belangrijk om nieuwsgierig te zijn, open te staan voor nieuwe informatie en jezelf ‘actief te bemoeien’ met zaken die lopen binnen een bedrijf. Door jezelf op die manier te blijven ontwikkelen, ben jij straks op de hoogte van alles wat er speelt. Steven van der Heijden (CEO van Corendon) benoemt hoe belangrijk het is om een organisatie te kiezen die doorgroeimogelijkheden biedt, zodat je op die manier de carrièreladder kunt beklimmen.
 
Jezelf uitdagen is ook een goede manier om jezelf te blijven ontwikkelen. Dit kan bijvoorbeeld door je aan te melden voor de Reiswerk Travel Challenge. Leonie Wunker, marketing manager bij Klooster Reizen, heeft deze stap ooit genomen en kan niet genoeg benadrukken hoeveel het haar heeft gebracht. Niet alleen laat het je kennismaken met je eigen vakgebied, je doet ook veel kennis op van buiten je werkveld. Daarnaast leer je samenwerken met andere disciplines.
 

Ontdek wat je leuk vindt en zet je in met passie

Tijdens je studie heb je waarschijnlijk al een idee gekregen van de onderdelen die jou aanspreken binnen de toeristische branche. Na je studie is het belangrijk om de toeristische markt te betreden en rekening te houden met je eigen interesses. Ga op zoek naar wat jij het allerleukst vindt. Het echte leren komt namelijk pas in de praktijk en het is van belang om uit te vinden of de onderwerpen die jou op school aanspraken, dit in het bedrijfsleven ook nog doen. Een voorbeeld hiervan is Marjon Kaper, Directeur Vrijetijdsbestedingen en Vakanties bij ANWB, die ooit als ingenieur afstudeerde van de Technische Universiteit in Delft. Zij kwam vervolgens in de financiële branche te werken en belandde uiteindelijk in het toerisme. Zij beaamt ook dat het belangrijk is om je in te zetten met passie, omdat dit je het verst brengt.


 

Neem een bijbaan

Om al een beetje feeling te krijgen met hoe het is om te werken voor een baas, is het handig om een bijbaan te hebben. Op die manier kun je ontdekken wat je zoekt in een baan, wat je wel of niet fijn vindt en waar jij gemotiveerd van raakt. “Daarnaast kan een bijbaan ook helpen bij het werken met collega’s en het samenwerken om doelen te bereiken”, aldus Marjon Kaper.
 

Besteed aandacht aan je netwerk

Om uiteindelijk snel terecht te komen in de branche, is het verstandig om ook bezig te zijn met het opbouwen van een netwerk. Dit kan bijvoorbeeld door op beurzen met mensen in gesprek te gaan, maar ook LinkedIn kan hierin een grote rol spelen. Dit kanaal is het perfecte middel om een netwerk te creëren, maar het is hierbij wel van belang dat je kritisch kijkt naar wie je toevoegt. Zorg ook dat je je netwerk daarna goed onderhoudt, dit is namelijk de basis van je loopbaan binnen de toeristische branche.
 
Wat ten slotte door alle drie de professionals werd benoemd, is: blijf jezelf! Durf fouten te maken, heb er vertrouwen in dat het allemaal weer goed komt en laat je niet uit het veld slaan. Zorg dat je blijft investeren in je loopbaan en dan kom jij er wel.

Benieuwd naar de tips van Arjan Kers (CEO bij TUI), Sebastiaan van Kemenade (Young Professional bij KLM) en Hubert Nijmeijer (founder Hi Hi Guide)? Je leest ze in deel 4!

 

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.