Schrijf je nu in voor de HR Expertmeeting op 27 juni om 13.30u "Hoe trek je nieuw talent aan voor jouw reisorganisatie?"

10 Ingredinten voor een ideale blend aan leervormen

Blended Learning is de combinatie tussen zelf leren (vaak online) en klassikaal of gezamenlijk leren en  komt steeds vaker voor binnen organisaties. Online waar het kan en offline als het moet. In die mix kun je aansluiten bij hoe mensen zlf al graag willen leren, waardoor het aantrekkelijk voor ze wordt om het te gaan doen en leren ook nog eens sneller gaat. Waardoor ze eerder resultaten bereiken die het verschil gaan maken in de praktijk.

Het rendement van deze succesvolle combinatie is bewezen hoger dan volledig klassikale opleidingen. In ons artikel “Blended Learning is Hot” vertelden we al wat blended learning is, wat de voordelen zijn en welke drie aspecten belangrijk zijn voor een succesvol ontwerp voor blended learning.

Maar hoe ga je als HR nu concreet aan de slag? Het begint met de goede ingredinten voor in je mix, zou een chefkok zeggen. Spreekt het idee je aan om met blended learning aan de slag te gaan? We geven je in dit artikel 10 ingredinten om te komen tot de ideale ‘blend’ van leervormen binnen je bedrijf!

1 Gamification

Games werken zeer verslavend. Wanneer je gamification inzet als leerinterventie maak je gebruik van de bindingskracht van games, maar dan binnen leertrajecten in het dagelijkse werk. Introduceer bijvoorbeeld een onderlinge competitie om deelnemers tot actie aan te zetten. Of denk aan beloningsstructuren die motiveren om net dat ene stapje extra te zetten. Statistieken en rapportages waarin de verbetering zichtbaar is, werken ook goed.

2 Challenges

Na een training kun je mensen vragen om het geleerde meteen de volgende dag toe te passen. Presentatievaardigheden getraind? Ga zo snel als je kunt op een podium staan. Dat noemen we een ‘challenge’. Door uitdagingen op het werk een bewust onderdeel te maken van het leertraject, kun er hier meer sturing aan geven. Aan het einde van een trainingsdag of online module, kun je deelnemers bijvoorbeeld vragen om zelf een ‘challenge’ te formuleren, die ze vervolgens weer kunnen delen met collega’s op hun werk. Een sprong in het diepe misschien. Maar juist daardoor gaan deelnemers de uitdaging ook bewuster aan, wat er in de meeste gevallen toe leidt dat zij zich sterker verbinden aan het nieuw geleerde gedrag.

3 Online trainingsessies

Iedereen heeft wel eens een webinar gevolgd. Maar denk ook eens aan een online training met een kleinere groep. Bijvoorbeeld met een webcam en dan met 6 of 8 man onder begeleiding van een trainer hetzelfde doen als in een klassikale training. Deze vorm is vooral heel geschikt voor teams die niet in dezelfde regio werken.

4 Social learning

Het is belangrijk om in een blended ontwerp mee te nemen hoe medewerkers van elkaar leren. Veel medewerkers doen dat al uit zichzelf, maar je kunt het ook stimuleren door de juiste faciliteiten aan te bieden. Denk aan een online platform, een feedbackapp, een WhatsApp-groep. Kijk goed naar hoe je medewerkers graag met elkaar communiceren, en gebruik die kanalen waar mogelijk.

5 Simulaties

Spelsimulaties in een trainingsruimte, outdoorprogramma’s en serious games kunnen hele krachtige leermiddelen zijn. Je laat medewerkers in een gecontroleerde omgeving ervaringen opdoen, zonder daarbij te sturen op gewenst gedrag. Met name door het spelelement willen deelnemers wel eens vergeten dat het om een simulatie gaat en komen er ‘echte’ emoties’ naar boven.

6 Stages

Stages zou je de ‘vergeten groenten’ onder de leervormen kunnen noemen. Ze worden niet heel vaak ingezet en dat is erg jammer. Stages zijn kunnen heel waardevol zijn, omdat je hetzelfde soort werk in een andere organisatie of op een andere afdeling kunt zien. Iedereen ontwikkelt zijn eigen methodes langs theorie en praktijkervaring. En daarmee kan er veel van elkaar geleerd worden. Zet de stage dus weer eens in.

7 Open online course (materials)

“Er zijn steeds meer gratis online cursussen en cursusmaterialen, die je ook prima kunt gebruiken voor een eigen leertraject. Beter goed gejat dan slecht bedacht, toch? Soms is het niet de moeite waard om een e-learningmodule over leiderschap te ontwikkelen als iets vergelijkbaars al online beschikbaar is. Zo kun je bijvoorbeeld een online hoorcollege volgen bij universiteiten als Standford, Harvard, MIT of Cambridge. Dat is veel waard. Ook kun je op YouTube veel instructievideo’s volgen of je inschrijven voor een MOOC: een Massive Open Online Course.”

8 Learning analytics

Goede data-analyse wordt wat mij betreft een basisingredint binnen elk leertraject. Die data zijn niet alleen leerzaam voor iedereen die zich vakinhoudelijk bezighoudt met opleidingen, maar ook voor de individuele deelnemer. xAPI is een nieuwe online standaard waarmee informatie over leren onderling wordt gecommuniceerd. Dit maakt het mogelijk om leerervaringen uit diverse MOOC’s, e-learningmodules en andere online activiteiten te verzamelen en te kwantificeren. Het maakt op termijn dan niet meer uit waar je iets leert, zolang je het maar aantoonbaar kunt maken.”

9. Laat deelnemers samenwerken

Binnen elk leersysteem is het cruciaal dat men onderling samenwerkt. Deelnemers moeten elkaar aanspreken wanneer ze werken aan opdrachten, projecten en andere activiteiten waaraan in groepjes kan worden gewerkt. Terwijl blended learning deelnemers de mogelijkheid biedt om onafhankelijk te zijn, zal het samenwerken en gebruik maken van de kennis en kunde van de mensen om hen heen, de deelnemers helpen sneller te leren en beter te worden in teamwork.

10. Betrek het management

En last but not least... Betrek de managers van je de deelnemers bij het leertraject. Vraag hun inbreng op inhoud, stel met hen verwachtingen op wat te verwachten van het leertraject, en bespreek met hen hoe ze het leertraject kunnen ondersteunen en versterken. Een betrokken manager is essentieel om een blijvende impact te hebben op de deelnemer. Zij kennen immers de leerbehoeften en zijn in een positie om een onmiddellijk en duurzaam verschil in de prestaties te maken. Daarbij vergroot het de betrokkenheid en productiviteit van de medewerker.

Blended learning binnen de reisbranche

Uit arbeidsmarktonderzoek in de Reisbranche blijkt dat de leer- en ontwikkelingsmogelijkheden in de Reisbranche staan in de top 3 van slechts beoordeelde baankenmerken, dus er valt in de reisbranche op dat gebied nog wel wat te winnen. 

En daarom gaat Reiswerk in Q3 van 2018 een online leerplatform voor de reisbranche lanceren. We zien namelijk de toegevoegde waarde van online leren voor medewerkers in de reisbranche. Dit online leerplatform wordt ontwikkeld met SkillsTown, de grootste online opleider van Nederland. We houden je via onze nieuwsberichten op de hoogte over de ontwikkelingen rondom dit thema.

Bronnen: HRBase

cta.png

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.