12 tips om (nog) effectiever te brainstormen
06 jan 2020Brainstormen. Je kunt je hele creativiteit de vrije loop laten en de tijd vliegt voorbij. Ineens zijn jullie drie uur verder. Heel nuttig. Tenminste, als je het effectief hebt aangepakt. Hoe je dat doet? Twaalf tips:
1.En concrete, makkelijke vraag
Waar gaan jullie over brainstormen? Vertaal dit naar n specifieke vraag. Zo kunnen jullie gericht hierover jullie ideen uiten, en gaat de brainstorm niet alle kanten op. Gaat het om meerdere producten of doelgroepen? Splits het dan op in deelvragen. Hierbij zou het ‘t beste zijn om per deelvraag een aparte brainstorm te doen, zodat de focus scherp blijft. Hoe concreter de vraag, hoe concreter de ideen.
2. Wat is het doel?
Dat is onder andere natuurlijk antwoord op bovenstaande vraag / deelvragen. Maar hangen er ook voorwaarden aan het doel, zoals planning en budget? Maak deze van tevoren duidelijk.
3. Een goede voorbereiding
Zorg ervoor dat jullie een inspirerende ruimte tot jullie beschikking hebben. Dus niet die saaie vergaderzaal waar je niet eens naar buiten kunt kijken. Denk ook aan de benodigdheden om ideen op te schrijven: post-its, een flipover, pennen, stiften, etc.
4. Diversiteit binnen de groep
Om onoverzichtelijkheid te voorkomen, is het goed om het aantal deelnemers te beperken tot 10. Ook een aanrader: mensen die allemaal verschillend zijn. Zo heb je extra kans op verrassende resultaten. Nodig bijvoorbeeld een collega van een andere afdeling uit, die er met een hele frisse blik tegenaan kijkt. Je kunt er ook voor kiezen om verschillende kleine groepjes te maken. Vaak durven mensen hun ideen eerder te uiten in klein gezelschap dan met 10 anderen.
5. Briefing voor de deelnemers
Voordat jullie starten, vertel even duidelijk hoe jullie het gaan aanpakken. Denk aan zaken als de spelregels en tijdslimiet. Als het kan, laat iedereen dan zijn of haar telefoon uitzetten. Niets zo afleidend als oplichtende schermpjes.
6.Wissel samen en alleen brainstormen af
Brainstormen hoeft niet altijd met een groepje. Doe je dit alleen of met n ander persoon, dan kan dit ook tot hele goede ideen leiden. Een slimme afwisseling met het snelle en dynamische groepsbrainstormen.
7. Post-it
Je kent het wel: je hebt ineens een briljante ingeving, maar je collega is nog uitgebreid aan het woord. Hl uitgebreid, dus het kan nog wel even duren voordat je je idee op tafel kunt gooien. En jahoor, na 10 minuten weet je ineens niet meer wat je nou ook alweer had bedacht. Oplossing: de post-it. Schrijf je idee hier meteen op. Heb je er meerdere? Schrijf die dan op aparte post-its.
8. Twee selectierondes
Splits de brainstorm op in twee rondes: de eerste in de goede ideen die meteen bij mensen opkomen, en de tweede met spectaculaire varianten die echt een X-factor bevatten. In eerste instantie houden mensen het namelijk graag veilig. Hebben ze die fase gehad, dan voelen ze zich vrijer om los te gaan met allerlei gekke hersenspinsels.
9. Brainstormen in stilte
Al dat geroep is misschien niet de ideale situatie voor nieuwe ingevingen. Dus brainstorm eens in stilte. Laat iedereen zijn of haar ideen op een post-it schrijven, en plak deze op een gezamenlijke plek. Zo kunnen anderen dit ook zien, en hier wellicht op voortborduren.
10. Nachtje over slapen
Beter twee kortere sessies verspreid over twee dagen, dan n lange op een dag. Wanneer medewerkers naar huis gaan, kunnen er namelijk zomaar nog veel meer spontane ideen opkomen. Onderzoek toont ook aan dat slaap zorgt voor het opwekken van nieuwe gedachten.
11. De evaluatie
Hang alle ideen op aan de muur en haal de dubbele weg. Bespreek ze met elkaar door ze een voor een langs te gaan. Haal vervolgens ook de ideen weg waar de meerderheid van de medewerkers niet enthousiast over zijn. Wat kan er ng beter aan de overgebleven ideen?
12. Samenvatting
Vat aan het einde van de brainstorm alles nog even samen. Wat was het doel? Wat is het beste idee? Is er nog verdere actie nodig? Maak in dat geval meteen een takenverdeling en hang hier een deadline aan.
We hopen dat deze 12 tips leiden tot een nog effectievere brainstorm, met briljante vondsten!
Bronnen: brandstorytellers.nl, brainstormxl.nl, sprout.nl