Schrijf je nu in voor de workshop 'Verbind verschillende generaties op de werkvloer' Meer informatie & inschrijven.

8 trends in de arbeidsmarkt deel 2: Vaste flex, Huidige werknemers & De employee journey

31 okt 2017

airport 2373727 640.jpg

De arbeidsmarkt is weer aan het aantrekken. Dat is geen trend, maar een feit, ook in de reisbranche. Dat betekent dat het als werkgever moeilijker wordt om de juiste mensen binnen te halen. Inspringen op de ontwikkelingen in de arbeidsmarkt is daarom meer dan een must. Hoe zorg je ervoor dat potentiële medewerkers graag bij jouw organisatie komen werken, en hoe behoud je ze vervolgens ook? Waar kan je als organisatie nog het verschil maken? Integron zette 8 trends voor de arbeidsmarkt in 2018 op een rij. Reiswerk maakt de vertaalslag naar de reisindustrie. Vorige week gingen we al in op Meten is weten & Een sterk merk. Deze week gaan we in op de volgende drie trends: Vaste flex, Vergeet je huidige werknemers niet en De Employee Journey van groter belang dan ooit.

3.  Vaste flex?
Het is een dilemma: wel of niet een grote flexschil? De ideale organisatie heeft een mix van beide, want dan kan je inspringen op de snel veranderende markt. Toch zal de zoektocht naar de perfecte balans tussen vast en flex in 2018 zich voortzetten. Het belangrijkste thema is hierbij betrokkenheid. Lees er hier meer over.

In de reisbranche zien we een groeiend aantal vaste medewerkers bij de bedrijven en bovendien een groei in aantal uur werk per week. Tegelijk zien we een enorme groei in eenmanszaken, zoals Zelfstandige reisorganisatoren en reisadviseurs. Deze compenseren de verdwijnende reiswinkels bieden aan huis een opmaat reisadvies. In het Dashboard Reiswerk Arbeidsmarktcijfers kun je hierover meer informatie vinden.
 
4. Vergeet je huidige werknemers niet!
Tegenwoordig kijkt iedereen constant om zich heen. Niet zo gek dus dat medewerkers sneller van baan wisselen, en hun ogen openhouden voor een andere baan. Bij de gemiddelde organisatie verkiest een groot deel (38%) van de medewerkers om buiten de organisatie een baan aan te nemen, wanneer er een baan wordt aangeboden met dezelfde arbeidsvoorwaarden. Zo’n 23% zou maar bij de eigen organisatie blijven. Zorg dus dat naast het aantrekken van mensen, het behouden van mensen ook hoog op de lijst staat. Lees er hier meer over.

Reiswerk bracht in beeld dat de uitstroom afgelopen jaar minder toenam dan de instroom. 76% van de 35+-ers in de reisbranche verwacht volgend jaar nog precies dezelfde functie te doen. 58% van de mensen onder de 35 jaar zit komend jaar naar verwachting ook nog in dezelfde functie.
 
5. De Employee Journey van groter belang dan ooit
Hoe komen je medewerkers binnen? Hoe begint het sollicitatieproces? Worden de sollicitanten vanaf de eerste e-mail hartelijk ontvangen? Wil je nieuwe medewerkers aantrekken, aansluiten n behouden? Richt je op de werkbeleving van elke medewerker. De nieuwe en de oude. Bovendien kan je de employee journey inzetten als een kaart waarin je de ontwikkeling van de medeweker schetst.  Het is ook een goede thermometer om de beleving van de medewerker te meten. Tenslotte staat de werkbeleving steeds meer centraal.

Reiswerk organiseert 2 keer per jaar een HR-expertmeeting. Hierin komen relevante en actuele HR-thema’s aan de orde, waar we een expert/best practise een presentatie laten verzorgen en er vervolgens onderling met elkaar kan worden gespard. On-boarding is zo’n thema, dat in een meeting aan de orde is geweest. Ben je HR-expert in de reisbranche en wil je een keer deelnemen? Schrijf je dan in op www.reiswerk.nl/events
 
Er zijn dus verschillende trends te constateren in de arbeidsmarkt van 2018 en het afgelopen jaar. Volgende week gaan we in op de laatste drie trends: Een goed salaris is niet voldoende, De basis op orde en Vraag en aanbod sluiten niet op elkaar aan.
 

Bron: HRCommunity

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.