Schrijf je nu in voor de HR Expertmeeting op 27 juni om 13.30u "Hoe trek je nieuw talent aan voor jouw reisorganisatie?"

Betekenis vinden in je werk. Hoe doe je dat?

Hoe kan het dat sommige mensen buitengewoon goed betaald worden en in luxe omstandigheden werken, maar toch niet zo gelukkig zijn met hun job? Terwijl anderen onderbetaald in een kale kantoorruimte zitten, en met een voldaan gevoel huiswaarts gaan? Een deel van het antwoord daarop heeft te maken met de betekenis van hun werk. Welk beroep je ook uitoefent, het is heel belangrijk om een doel voor ogen te hebben. Maar welk doel is dat dan?

Verbinding met de eindklant

Door onze dagelijkse taken - bewust en concreet - te verbinden met de eindklant, wordt het voltooien van dat werk doelmatiger. Misschien werk je bij een organisatie die auto’s verhuurt, en zorg je ervoor dat je klanten zorgeloos de weg op kunnen. Of je bent een reisadviseur en je bezorgt mensen de reis van hun leven, waar ze nog jaren over napraten. Door de verbinding te zoeken met je uiteindelijke klant, krijgt je werk meteen meer betekenis.

Maak van je werk een ambacht

Hoe kun je je werk betekenisvol laten zijn voor jezelf n voor diegenen waar je voor werkt? Je kunt bijvoorbeeld je vaardigheden perfectioneren, zodat je ng sneller en beter wordt in je werk. Of denk aan een voortdurende verbetering van de dienstverlening. Maar ook aan onderwerpen als: Hoe kun je je werk (nog) duurzamer maken? En zijn er aspecten waarbij je jullie klant nog gelukkiger kunt maken? Maak hier je doel van.

Investeer in positieve relaties

Met wie we werken is net zo belangrijk als wat we doen. De beroemde Harvard Grant Study ontdekte dat geluk en zelfs financieel succes samenhangen met iemands relaties, waarbij de conclusie was: Geluk is liefde. Punt. Hoewel relaties op de werkplek  natuurlijk anders zijn dan daarbuiten, zijn ze nog steeds van belang. Bied bijvoorbeeld een nieuwe collega aan om hem rond te leiden door het bedrijf. Of neem het voortouw bij het plannen van een evenement waardoor je collega's elkaar beter leren kennen. Verdiep je in je collega’s, en bedenk wat hem of haar zo waardevol maakt voor het bedrijf. Wat je aanpak ook is: positieve relaties met anderen verbeteren, kunnen je werk meer betekenis geven.

Onthoud waarom je werkt

De meesten van ons hebben niet de luxe om alleen voor de lol te werken. We kunnen ons werk leuk vinden, maar we werken ook om geld te verdienen en de rekeningen te betalen. Voor de meesten van ons is werken op zichzelf een zinvolle daad. Bedenk eens voor wie je werkt? Is dat alleen voor jezelf, of ook voor je kinderen of je partner, zodat je hen op een leuke vakantie kunt trakteren? Denk hieraan wanneer je met een lastige taak bezig bent, zodat je weer even voor ogen hebt waar je het allemaal voor doet.

Bron: hbr.org
cta.png

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.