Blog: Online branding
10 jun 2021Cindy combineert haar passie voor reizen met haar werkervaring in de online marketing. Ze haalt veel voldoening uit het helpen van bedrijven in de reisbranche met hun online marketing strategie. Iedere maand deelt ze haar kennis en tips op het gebied van online marketing op Reiswerk. In deze blog deelt ze praktische adviezen voor het toepassen van online branding.
Als organisatie heb je vaak als doel: het verhogen van de omzet. Naast campagnes om sales te realiseren is het ook belangrijk dat jouw merk en organisatie zichtbaar zijn in de gehele customer journey. Dit kun je realiseren door meer zichtbaarheid, bekendheid en merkbeleving te creren..
Je kunt vier fases doorlopen om jouw online branding naar een hoger level te tillen:
Bron: e-academy
Online branding campagnes zet je eigenlijk altijd in op de orinterende fase van een (potentile) klant. Deze klanten hebben nog geen aankoopintentie en staan open voor alle merken. Als we kijken naar het See-Think-Do-Care-model van Google, zetten we online branding dus in op de See fase. (meer informatie over dit model vind je in E-learning Online Branding op Travel College.)
Om deze klanten te bereiken kun je gebruik maken van drie verschillende type campagnes:
Als je hebt besloten welk type campagne je gaat gebruiken is het tijd om over de inhoud na te denken. Wat communiceer je naar de orinterende klant? Probeer jouw boodschap aan te laten sluiten op de behoefte van de klant, welk probleem kun jij wegnemen?
Bijvoorbeeld:
Van op reis gaan word je vrolijk! Verwen jezelf met een reis op maat. De reisspecialisten van [Naam organisatie] zorgen ervoor dat het jou aan niets ontbreekt. Daar word je pas vrolijk van!
Als je jouw boodschap hebt geformuleerd kun je hier vervolgens mee gaan experimenteren. Gebruik voor iedere campagne een andere variant of misschien zelfs meerdere varianten. Zo ontdek je welke boodschap jouw doelgroep aanspreekt en het beste werkt. Versterk jouw boodschap met beeld zoals foto of video voor een optimaal resultaat. Vervolgens kun je de campagne laten draaien op de social media platformen waar jouw doelgroep het meest actief is.
Bron: e-academy
Weet je nog niet zo goed welke kanalen je succesvol kunt inzetten voor jouw doelgroep? Lees hier mijn blog Social Media - welke kanalen werken voor jou?
Om jouw advertentie te laten aansluiten bij jouw huisstijl kun je gebruik maken van Canva. Hier vind je ook meteen de juiste afmetingen voor afbeeldingen en advertenties per kanaal, super handig!
Hoe meet je nu of jouw branding campagnes het goed doen? Je kunt immers niet kijken naar het aantal conversies of andere performance-indicatoren. Kies bij een branding campagne altijd voor een KPI. KPI’s die je standaard kunt gebruiken bij het meten van een branding campagne zijn:
Wanneer zet je welke KPI in? Leer meer over Online Branding in de e-learning.
Je weet nu hoe je met online branding aan de slag kunt gaan. Na het volgen van de e-learning kun je de informatie gericht gaan toepassen op jouw organisatie. Veel succes!
Kun je wel wat hulp gebruiken of heb je vragen over de inhoud van deze blog? Stuur Cindy een berichtje via haar website of mail naar cindy@roundeggtravel.nl
Volg de gratis e-learning Online Branding
Wil je zelf aan de slag met de naamsbekendheid en online branding van jouw organisatie? In de e-learning Online Branding leer je wat online branding is en hoe je dit kunt inzetten voor jouw organisatie en merk.
Travel College is ht online leerplatform voor alle medewerkers in de reisbranche. Je vindt hier e-learnings, webinars, essentials en podcasts. Stuk voor stuk gratis te volgen. Neem snel een kijkje en leer vandaag nog alles over Online Branding. Veel succes!