AI en ChatGPT toepassen in je werk? Schrijf je in voor de workshop en leer de basisprincipes! Meer informatie en inschrijven, klik hier.

Bouwstenen voor impactvol online leren (1/2)

09 mei 2019

Wil jij graag dat medewerkers binnen jouw reisonderneming starten met online leren? Dan helpen wij je bij Reiswerk graag op weg. Hoe? Door bouwstenen aan te reiken waarmee medewerkers kunnen gaan leren op een manier die daadwerkelijk impact heeft. Ontdek de eerste drie onmisbare bouwstenen voor impactvol online leren in dit artikel!

Bekijk het tweede deel van dit artikel hier.
 

Wanneer en hoe leer je op een manier die impact kan hebben?

Online leren heeft impact wanneer je hetgeen je geleerd hebt, namelijk nieuwe kennis, vaardigheden en / of attitudes, ook goed kunt toepassen in verschillende praktijksituaties. Je kunt hier ook het begrip ‘transfer’ goed gebruiken: alleen wanneer nieuwe kennis, vaardigheden en / of attitudes effectief worden overgebracht en toegepast in de werksituatie heeft online leren daadwerkelijk impact.

Online leren met Travel College als voorbeeld

Het kan je niet ontgaan zijn dat Reiswerk in het laatste kwartaal van 2018 het online leerplatform Travel College heeft gelanceerd. Binnen dit platform kunnen medewerkers in de reisbranche gratis leren door middel van deelname aan e-learnings, webinars en essentials (korte cursussen). Maar hoe zorg je er nu bij online leren voor dat er een transfer plaats vindt van nieuwe kennis, vaardigheden en / of attitudes naar de werkvloer? We hopen dat je inspiratie kunt halen uit de volgende aandachtspunten:
 

Bouwsteen 1. Online leren? Implementeer het met een visie!

Wat zou je willen bereiken door veel aandacht te geven aan online leren binnen jouw organisatie? Wat is de ambitie? Is dit wellicht het toewerken naar een innovatie- en leercultuur binnen jouw reisbedrijf? Zonder visie, geen impact.

Dus betrek dan zoveel mogelijk genteresseerde medewerkers bij de ambities op het gebied van leren. Is er bijvoorbeeld al een bestaand ontwikkelingsplan voor medewerkers binnen jouw organisatie? Bedenk dan hoe online leren hier onderdeel van kan uitmaken.
 

Bouwsteen 2. Is er een ‘Sense of urgency’?

Waarom begint een medewerker (bewust) iets te leren? Als je in de werksituatie een probleem of een uitdaging ervaart, oftewel een sense of urgency, zul je maximaal getriggerd worden om aan de slag te gaan. Oftewel, om te gaan leren en om oplossingen te bedenken.

Gezamenlijk zou je dus problemen kunnen definiren die opgelost dienen te worden. Of je zou bijvoorbeeld uitdagende cases uit kunnen schrijven waar medewerkers op de werkvloer regelmatig mee te maken krijgen. Wat zou je willen leren om tot een oplossing voor het probleem te komen, of het hoofd te bieden aan de uitdagingen? En welke online learning binnen jouw eigen online leersysteem of Travel College sluiten daarbij aan?

Bouwsteen 3. Wanneer en wat gaan we online leren? Maak doelstellingen duidelijk!

Bespreek samen met medewerkers, leidinggevenden en alle andere betrokkenen in jouw organisatie wat het doel is van online leren binnen jullie organisatie en wanneer het ingezet kan worden. Zouden jullie bijvoorbeeld willen dat medewerkers bij indiensttreding en tijdens hun onboardingsperiode minimaal 1 of meerdere trainingen volgen? Neem dit dan op in het inwerktraject. Bedenk ook eens leerlijnen voor jouw eigen organisatie. Voorbeelden van leerlijnen vind je terug in Travel College. Ook is het goed om vooraf na te denken wanneer en waar er geleerd kan worden? Onder werktijd? Thuis? In aparte ruimtes? Verduidelijking voor medewerkers en heldere afspraken helpen!
 

En, de andere vier bouwstenen?

Benieuwd geworden naar de andere fundamenten voor impactvol leren? Bekijk het tweede deel van dit artikel hier.

 

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.