AI en ChatGPT toepassen in je werk? Schrijf je in voor de workshop en leer de basisprincipes! Meer informatie en inschrijven, klik hier.

Dit zijn d Big Data trends van 2019!

04 sep 2019

Het inzetten van Big Data kan je reisbedrijf een enorme boost geven. En dat gaan steeds meer organisaties inzien. Zo vormt het onder andere d basis om een goede marketingstrategie op te bouwen. Nieuwe tools om de data te analyseren kunnen nog weleens duur zijn, maar het betaalt zich dubbel en dwars terug. Het levert namelijk waardevolle informatie op die met traditionele tools nooit aan het licht zouden zijn gekomen. Op basis hiervan kunnen bedrijven strategien uitzetten voor de lange termijn.
 
De behoefte en noodzaak om ongestructureerde data te analyseren is in 2019 dan ook groter dan ooit. Het veranderende consumentengedrag en diverse online kanalen maken het zelfs noodzakelijk voor reisbedrijven om te investeren in Big Data technologien. Voor het bewerken van Big Data gebruiken veel reisbedrijven de cloud. Maar ook streaming analytics is in opkomst. Benieuwd wat dit jaar de Big Data trends zijn? Lees dan snel even verder.

1. Data gedreven werken

Klinkt logisch, maar dit gebeurt nog lang niet altijd: beslissingen nemen op basis van data. Vaak wordt er nog veel gevaren op intutie en ervaringen. Zonde, want als er meer data gedreven gewerkt wordt, dan zou dit niet alleen financieel meer opleveren, ook het plezier op de werkvloer wordt hiermee zeker verhoogd. Beslissingen worden dan namelijk onderbouwd door relevante data die is verzameld, opgeslagen en geanalyseerd. Steeds meer bedrijven doen dit inmiddels, maar er is nog een lange weg te gaan.

2. Datageletterdheid

Voordat cht kan worden overgegaan op dat data gedreven werken, moeten medewerkers natuurlijk wel beschikken over een mate van datageletterdheid. Datageletterdheid is niet alleen een onmisbare vaardigheid voor de teamleider, maar ook voor medewerkers. Het stelt hen in staat kritische vragen te stellen, kennis op te bouwen en besluiten te nemen. Veel managers ergeren zich aan het gebrek hieraan. Het staat de digitale vooruitgang in de weg, en ook de kwaliteit van het werk lijdt hieronder. De groei in datageletterdheid bij reisbedrijven is dus nog een uitdaging.

3. Het gebruik van the cloud

Veel bedrijven gebruiken the cloud om hun data management en analyses sneller en efficinter te laten verlopen. De voorspelling is dat in 2020 tenminste 30% van Big Data via the cloud verloopt. En dat is misschien een investering, maar het bespaart ook een hoop geld dan wanneer je een in-house Big Data center hebt. 30% geeft een snelle terugverdientijd als reden op voor het gebruik van the cloud.

4. Het managen van ongestructureerde data

Verschillende bedrijven hebben te maken met verschillende soorten data. En vaak is die verkregen data volledig ongestructureerd. Uit onderzoek blijkt dan ook dat 95% van de bedrijven behoefte heeft om dit goed te managen. Data kan bestaan uit tekst, zoals reviews, transcripties en social media posts. Maar data kan ook beelden, audio en video bevatten. Die laatste kan helaas niet goed geanalyseerd worden door conventionele datamodellen. Ook leuk om te weten: het gebruik van beschrijvende en voorspellende analytics groeide afgelopen jaar van 40% naar 60%. Het gebruik van content analytics van 43% naar 54%.

5. Het toenemende belang van streaming analytics

Streaming analytics zijn cloud based platformen die real-time data vangen uit apparaten en het netwerk van de hele organisatie. Die informatie wordt vervolgens real-time verwerkt, zodat bedrijven hier snel en efficint op in kunnen spelen.

6. Dataveillance

Big Data kan ook zomaar een inbreuk zijn op het recht op privacy. En die kan zich zowel voordoen in de priv-omgeving als in publieke ruimtes. Ook heeft Big Data en de inzet hiervan effect op de keuzes die consumenten maken en daarmee op hun persoonlijke autonomie. Er wordt dan ook steeds meer gesproken van ‘Dataveillance’ (data+surveillance).

7. ePrivacy

Ook is 2019 het jaar van de Europese ePrivacy-verordening. Met als doel om de vertrouwelijkheid van digitale communicatie beter te beschermen. Maar ook bevat deze regels voor het gebruik van e-mail, telemarketing, cookies en andere vormen van elektronische communicatie. Zoals Skype en WhatsApp bijvoorbeeld. Daarnaast is de ISO-organisatie recentelijk gestart met een nieuw standaardisatietraject. Dit om lijn te brengen in het doorvoeren, toetsen en aantonen van onder andere betrouwbaarheid, robuustheid, ethiek en juridische vraagstukken rondom Big Data.
 
Intutie en ervaringen zullen natuurlijk altijd belangrijk blijven, maar Big Data geeft je de mogelijkheid om met feiten de juiste keuzes te maken. Data is dus onmisbaar geworden om de concurrenten voor te blijven. Maar liefst de helft van de bedrijven vindt zelfs dat Big Data hun activiteiten op het gebied van sales en marketing fundamenteel heeft veranderd. Het helpt je meer dan wat dan ook op weg wat wel en niet werkt bij je doelgroep. 

Gratis module van de maand op Travel College: Big Data

Wil je meer weten over het begrip Big Data? Volg dan onze module van de maand op http://www.travelcollege.nl. In deze cursus kom je erachter wat de specifieke kenmerken van Big Data zijn, hoe kennis rond Big Data wordt toegepast en welke technische hulpmiddelen hierbij noodzakelijk zijn. De module is ontwikkeld voor iedereen die met het begrip Big Data te maken krijgt. Ben je nog niet bekend met ons online leerplatform? Neem dan snel een kijkje, want hier vind je uiteenlopende e-learnings, webinars en essentials die je kunt volgen. Helemaal gratis voor alle medewerkers in de reisbranche.


 
Bronnen: Emerce, Passionned

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.