Terugblik HR-meeting: van brandjes blussen naar strategisch HR
30 sep 2025Tijdens de HR-meeting van Reiswerk gaan HR-professionals met elkaar in gesprek over een herkenbaar thema: hoe zorg je dat je als HR niet blijft hangen in brandjes blussen en ad-hocwerk, maar écht strategisch impact maakt? Spreker Hedwig Lubberding is zelf jarenlang als HR-professional werkzaam geweest en miste ook het kunnen toevoegen van waarde. Nu heeft ze een programma gemaakt voor HR-professionals die meer impact willen maken. Een middag vol herkenning, inspiratie en praktische tips.

Herkenbaar: altijd druk, maar wat heb je nou echt gedaan?
Hedwig start de meeting met een prikkelende vraag: “Wie herkent het gevoel van druk zijn, zonder dat je aan het eind van de dag eigenlijk weet wat je precies hebt gedaan?”. Er wordt instemmend geknikt in de zaal. HR-professionals zitten vaak gevangen in de waan van de dag. Het effect? Geen regie op je agenda, vaak blijven zitten in een reactieve rol; brandjes blussen, ad-hocvragen beantwoorden en veel onzichtbaar werk verzetten waardoor strategische thema’s blijven liggen. Hoe kom je los uit dat patroon?
Van ‘nee’ zeggen tot je HR-visie
Een belangrijk inzicht is dat je als HR-professional je eigen agenda net zo belangrijk moeten maken als die van anderen. Dat betekent ruimte reserveren voor strategisch werk en vaker ‘nee’ zeggen. Niet alles wat bij HR belandt hoort daar ook thuis; denk aan kerstpakketten, borrels of het organiseren van uitjes. Wellicht is er een collega die het leuk vindt om deze taak over te nemen of kun je het uitbesteden. Een praktische tip die hierbij kan helpen is je af te vragen bij elk verzoek: Zou ik dit doen als het vanavond al moest gebeuren? Zo kan je sneller bepalen of iets echt urgent is.
We zoomen in op het formuleren van een HR-visie. Hoe sluit jouw visie aan bij de kernwaarden van je organisatie? En wat wil je bereikt hebben als je over drie jaar terugkijkt. Door hierover na te denken op te schrijven maak je het meer concreet voor jezelf. Houd daarna je visie zichtbaar tijdens de dagelijkse praktijk als een soort dagelijkse reminder.
Stakeholders en de employee journey
Een ander besproken thema is stakeholdermanagement. Bij veranderingen kijken we vaak alleen naar de beslissers maar je stakeholders zijn alle personen die geraakt worden door je project, van medewerkers en OR tot toekomstige collega’s bij employer branding. Door hen actief mee te nemen in je plannen, vergroot je draagvlak en het succes van je project.
Om het gelijk tastbaar te maken gaan de deelnemers in groepjes aan de slag met de employee journey. Het gehele traject van werven tot offboarding komt aan bod en er wordt gekeken waar verbeteringen en quick wins liggen. Voorbeelden die genoemd worden; maak een standaard welkomspakket of een buddyprogramma bij onboarding, een standaardmail met uitleg over vakantiedagen of loonstroken kan veel vragen voorkomen en tijd besparen. Maar ook een duidelijke offboardingmail helpt, zodat medewerkers goed geïnformeerd vertrekken.

Van patronen naar strategie
Soms duiken dezelfde problemen steeds opnieuw op. Hoog ziekteverzuim, veel verloop op dezelfde afdeling of managers die niet slagen. Door bewust op zoek te gaan naar de onderliggende patronen en daar de juiste vragen bij te stellen, kun je het structureel aanpakken. Zo verschuif je als HR van reactief naar strategisch.
Praktische tips die je meteen kunt toepassen
- Plan vaste blokken in je agenda en bewaak deze alsof het afspraken zijn met iemand.
- Cluster terugkerende vragen en bied standaardoplossingen (bijvoorbeeld een FAQ of een maandelijkse HR-inloop over één bepaald thema).
- Maak gebruik van standaardcommunicatie, zoals mails voor onboarding of offboarding.
- Breng stakeholders in kaart voordat je start met een groot HR-project.
- Formulier je eigen HR-visie en houd deze zichtbaar als kompas.
Zoals gebruikelijk wordt de HR-meeting afgesloten met de laatste ontwikkelingen vanuit Reiswerk en een gezellige netwerkborrel. De deelnemers gaan naar huis met praktische handvatten en nieuwe inzichten.
Wil je op de hoogte blijven van al onze activiteiten, schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.