“We hadden behoefte aan actueel en interactief studiemateriaal. Dat biedt Travel College Students volop.”

Jorik Kamphof werkt sinds drie jaar als docent Travel, Leisure & Hospitality aan het Deltion College in Zwolle. Een onderwijsinstelling voor jongeren, volwassenen en bedrijven met 250 opleidingen, 1.800 medewerkers en 17.000 studenten. Vanaf aankomend jaar neemt Deltion College ons online leerplatform Travel College Students (TCS) mee in hun lesprogramma, voor alle studenten van de opleidingen Travel & Hospitality en Leisure & Hospitality. Jorik vertelt waarom ze hiervoor hebben gekozen en hoe ze ons leeraanbod gaan inzetten.

studenten.jpg

Hoe zijn jullie in aanraking gekomen met Travel College Students (TCS), en wat zijn de beweegredenen om te kiezen voor een online leersysteem?

“We hadden behoefte aan actueel en interactief studiemateriaal. Vooral op het gebied van online marketing en leidinggeven. Een deel hiervan hadden we nog niet ontwikkeld. Onze opleidingsmanager kende Laura van TCS en zo is het balletje gaan rollen. We zochten vooral studiemateriaal met een praktische insteek, omdat het gaat om MBO-studenten. Dat praktische zit veel in het aanbod van TCS.”

Waar zit voor jullie de meerwaarde van TCS? 

“Je betaalt één vast bedrag en kunt heel gevarieerd kiezen uit allerlei verschillende e-learnings die je onderdeel kunt laten zijn van je lesprogramma. Op onze school hebben we een praktische insteek en TCS geeft hier nét wat meer diepgang aan. Ook op het gebied van kennis. Dus op die manier kun je een iets andere component aanbieden binnen je opleiding. Zo geven we de studenten nog wat meer bagage als ze van school gaan. Vooral ook in een van de doelen die we voor onszelf hebben gesteld: studenten meer de taal leren spreken van collega’s van diverse afdelingen binnen het bedrijf waar ze gaan werken. Ze worden over het algemeen geen marketeer als ze bij ons weggaan, maar het is natuurlijk wel heel handig als ze de taal van een marketeer spreken. Dat proberen we met TCS ook te bereiken.”

Wat gaf voor jullie de doorslag om voor TCS te kiezen? 

“We konden een kijkje nemen binnen TCS en toen viel de diversiteit eigenlijk meteen op. En het feit dat veel dingen erg contextrijk waren en er voorbeelden in de reiswereld worden gebruikt. Maar ook van andere bedrijven trouwens, zodat je net een iets ander licht krijgt op de zaak. We weten natuurlijk nog niet hoe het praktisch gaat uitwerken, en of studenten ook echt veel tijd gaan steken in het doorlopen van de trainingen. Dat zal komend jaar gaan blijken. Maar als we het zo zien, is het veelbelovend. Het ziet er in ieder geval leuker uit dan het boekwerk zoals we dat tot een paar jaar geleden hadden.”

Hoe gaan jullie TCS opnemen in het onderwijsprogramma? 

“Elke periode volgen de studenten een x-aantal modules. Daarin hebben we een groot aantal e-learnings van TCS weggezet. Die zijn verplicht binnen een bepaald onderdeel van de opleiding. De studenten mogen zelf invullen wanneer ze de e-learnings volgen. Ze hebben namelijk lesblokken van meerdere uren achter elkaar en daarin zijn ze best vrij om eigen keuzes te maken waar ze op dat moment mee bezig zijn. Een samenwerkingsopdracht bijvoorbeeld, of kennis bijspijkeren op TCS.

Het is wel handig als studenten zich voorbereiden op een bepaald college dat ze verwachten, door een bepaalde e-learning te hebben afgerond. We hanteren namelijk een ‘flipping the classroom’ principe: het omdraaien van de kenniscomponent. Vroeger kregen we eerst ergens les over en gingen we er een schoolopdracht over maken. Die werd nagekeken en een week later blikten we er nog eens op terug. Nu is dat andersom. We laten de studenten eerst bijvoorbeeld een bepaalde e-learning doorlopen waarmee ze kennis opdoen. Vervolgens maken ze daar een opdracht over en daarna gaan we dit pas op school behandelen. Dan kunnen we direct ingaan op onderdelen waar ze moeite mee hadden. Je draait het proces van leren dus als het ware om. Zo leg je de verantwoordelijkheid bij de student en creëer je meer zelfregulatie in het proces.”

Hoe hebben jullie het aanbod binnen TCS specifiek voor Deltion College samengesteld? 

“We mogen uit het hele aanbod van TCS  kiezen. We zijn voor een aantal microlearnings gegaan, maar hebben vooral gekozen voor de e-learnings. We zijn nog niet de webinars ingedoken. Er is nu een leerlijn vastgesteld voor volgend jaar, waar verschillende onderdelen van TCS nu deel van uitmaken. Als bepaalde onderdelen niet aanslaan of te moeilijk blijken te zijn, dan kunnen we ze daarna gewoon weglaten of voor iets anders kiezen. TCS staat open voor feedback wat onze ervaringen zijn en waar behoefte aan is, dat is fijn.

Om tot die specifieke samenstelling te komen, hebben we eerst alles opgesomd wat TCS te bieden heeft. Die hebben we vervolgens gefilterd op basis van thema’s die TCS hanteert. Die thema’s hebben we verdeeld over de vakdocenten. Zij hebben toen zelf gekeken wat ze wilden inzetten. Voor mijn vakken heb ik de leeroplossingen kort aangeklikt en een beetje doorgespit: hoe zien de filmpjes eruit, wat wordt er besproken, zitten er opdrachtjes in? En zo ja, niet te veel? Dan wil ik ze wel inzetten als studiemateriaal. Als een e-learning veel opdrachten bevat, maken we er minder snel gebruik van. Dan gaat er gewoon te veel tijd in zitten, wat dan weer ten koste gaat van andere opdrachten die al in ons onderwijsprogramma zitten. We hebben vooral de klantgerichte zaken gekozen, dus hoe je met klanten, consumenten en gasten omgaat. Hoe je met hen communiceert en ze informeert. Maar ook zetten we marketing- en managementtrainingen in.”


Mogen de studenten ook zelf kiezen welke learnings ze (extra) volgen?

“We hebben een standaard basisaanbod samengesteld in TCS. Iedereen moet die e-learnings gewoon doorlopen. Ook zijn er nog een aantal cursussen waar de studenten uit mogen kiezen. En we hebben in het lesmateriaal vermeld dat als een student over een bepaald onderwerp al veel kennis heeft en liever een andere training volgt, dat dat in overleg met de docent altijd mogelijk is. Zo kunnen we diversiteit aanbrengen. Dit heeft trouwens ook de doorslag voor de keuze voor TCS gegeven: dat je meer kunt flexibiliseren en iets meer op de wensen van de individuele student kunt inspelen. Dit ten opzichte van dat je gewoon allemaal hetzelfde boek gebruikt. Dan kun je niet zomaar iets anders doen.”

Voor welke opleidingen en leerjaren gaan jullie TCS inzetten? 

“We gaan het online leersysteem gebruiken bij twee opleidingen: Travel & Hospitality en Leisure & Hospitality. Voor beide opleidingen gaan we het aanbod van TCS gedurende drie leerjaren inzetten. Dus eigenlijk tijdens de gehele opleiding, opbouwend in niveau. Kennis over marketing is dan bijvoorbeeld uitgesmeerd over drie jaar. Op het programma staat ongeveer één e-learning per lesweek. We hebben aangegeven dat we hopen dat er nog wat meer aanbod komt op het gebied van leidinggeven. En het zou mooi zijn als er nog een paar hospitality trainingen bij komen. Dat neemt TCS mee in de plannen voor de nabije toekomst.”

 

Wat zou je willen zeggen tegen andere docenten die nadenken over het gebruik van TCS?

“Kijk met een toekomstige bril op. Blijf niet hangen in het oude vertrouwde, maar durf de stap te maken naar iets nieuws. Ik denk dat TCS daar veel flexibiliteit in biedt.”

 

cta.png

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.