“Onlangs hebben we nog twee ‘klanten’ aangenomen.”

John Frederik is sinds vorige zomer de HR-adviseur van Riksja Travel. Deze reisorganisatie bestaat al 20 jaar en heeft inmiddels zo’n 100 medewerkers in dienst. Aan John de taak om de juiste mensen op de juiste plek te krijgen, én ze tevreden te houden. Nieuwe medewerkers vinden ze op allerlei manieren. Zo gaan de kinderen van collega’s als zomerkracht aan de slag en solliciteren klanten op vacatures uit de nieuwsbrief. “We hebben een mooie reisorganisatie waar kansen liggen en veel ruimte is voor zelfontwikkeling. Sommige collega’s werken hier al 15 jaar, omdat ze verschillende rollen konden uitvoeren.”

johnbewerkt.png

Voor welke uitdagingen staat Riksja Travel momenteel bij het werven en behouden van personeel?

“We mogen niet klagen. Afgelopen tijd hebben we een flink aantal nieuwe mensen aangenomen, zowel voor tijdelijk als de lange termijn. We zijn in coronatijd een stuk ingekrompen, hebben op alle fronten mensen moeten laten gaan. Sommige zijn vrijwillig vertrokken met een vertrekregeling en tijdelijke contracten zijn niet verlengd. Best een heftige situatie. Ook voor de medewerkers die bleven en moesten strijden tegen alle externe factoren. En het gaat maar door: eerst corona en nu zijn er weer annuleringen van vluchten op Schiphol. Tja, het is de reiswereld hè, er gebeurt altijd wel iets. We zijn druk bezig met welke vluchten vervallen en wat daarvan de gevolgen zijn voor onze reizigers. We zijn inmiddels goed getraind hoe we hiermee om moeten gaan. Onze collega’s weten snel hoe te handelen en stellen meteen een plan de campagne op. De energietank van de medewerkers wordt wel weer op de proef gesteld. Maar we doen er alles aan om ze weer op te laden. Met leuke activiteiten bijvoorbeeld, en dat ze verlof kunnen indienen. Wat ook helpt, is om over voldoende personeel te beschikken. We hebben nu tijdelijke zomerkrachten om ons te ondersteunen.”

Hoe werven jullie nieuwe mensen, welke middelen zetten jullie in?

“Voor het vinden van zomerkrachten hebben we verschillende kanalen gebruikt. We hebben onder andere studenten benaderd. En medewerkers in het bedrijf hebben kinderen, neefjes en nichtjes die willen helpen. Dus via via hebben we de juiste mensen gevonden. Verder zijn we online goed zichtbaar; ons marketingteam is erg actief op social media. En ook op onze eigen website plaatsen we onze vacatures. We krijgen zelfs vanuit ons klantenbestand sollicitaties binnen. Onlangs hebben we nog twee ‘klanten’ aangenomen. Ze zagen de openstaande vacature in onze nieuwsbrief staan en reageerden daar op. Wat trouwens ook helpt, is dat mensen in coronatijd hebben nagedacht over ‘Wat wil ik nu, wil ik een andere baan?’. Zo zien we dat mensen uit andere branches bij ons terechtkomen. Omdat hun hart meer in de reiswereld ligt.”

Hoe maken jullie mensen enthousiast om bij jullie te komen werken?

“Het primaire salaris in de reisbranche ligt misschien wat lager dan in andere branches. Dus daar ga je het niet altijd op winnen. Maar wel op het punt dat we een mooie organisatie zijn waar kansen liggen en veel ruimte is voor zelfontwikkeling. Het is ook een inspirerende omgeving met alleen maar reislustige collega’s om je heen; je deelt dezelfde passie met elkaar. Met secundaire arbeidsvoorwaarden maken we de functie extra interessant. Zo kun je met een reisbudget op reis gaan naar de bestemming waar je mee bezig bent. Want je moet die natuurlijk goed kunnen verkopen. Ben je niet met een specifieke bestemming bezig, dan kun je met korting reizen. Verder is de koelkast altijd goed gevuld, hebben we een mooie kantoortuin en een gezellige kantine in de reissfeer. Daar lunchen en borrelen we.

Ook vinden we zelfontwikkeling erg belangrijk en organiseren we interne en externe trainingen. We laten medewerkers doorgroeien en bieden hen een verbreding naast hun vaste werkzaamheden. Mensen moeten hierin wel zelf initiatief tonen. Sommige komen er bijvoorbeeld op de werkvloer achter toch een passie te hebben voor een andere tak binnen Riksja Travel. Als de kans zich voordoet, dan schuiven we mensen verder. Sommige collega’s werken hier al 15 jaar, omdat ze verschillende rollen konden uitvoeren.”

Wat vind je zelf zo leuk aan het werken in de reisbranche?

“Het leuke aan de reisbranche is de informele sfeer. Ik heb zelf wat uitstapjes gemaakt naar andere sectoren, maar ben toch weer teruggekeerd in de reiswereld. Ik vind de sfeer die hier hangt erg leuk, de mensen. We zijn gelijkwaardige collega’s, open, sociaal, avontuurlijk en delen dezelfde passie. Alle leeftijden hebben we wel in huis, we zijn eigenlijk één grote familie.

We hebben geregeld mensen uit een andere branche die bij ons komen solliciteren. Laatst hebben we nog mensen aangenomen uit de financiële sector en zorgsector. Iedereen is welkom, zolang we maar denken dat diegene kan voldoen aan bepaalde competenties die nodig zijn voor de rol. En persoonlijkheid is natuurlijk ook heel belangrijk. Je moet wel goed passen binnen de organisatie.”

Wat vind jij leuk aan jouw functie als HR-adviseur? Waar haal je de meeste voldoening uit?

“Ik werk sinds vorige zomer bij Riksja Travel als HR-adviseur. Ik beweeg me door heel het bedrijf; zit niet op een vaste plek en probeer me tussen de mensen te mengen. Zo onderhoud ik contact met alle afdelingen, om te horen hoe het gaat. Het mooie aan mijn werk vind ik om te zien dat mensen trots zijn op wat ze doen. Dat ze plezier hebben en er onderling gezelligheid is. Die combinatie van serieus werken en lol hebben met elkaar. En als ik ervaar dat mensen zichzelf ontwikkelen. Ik ken ze natuurlijk vanaf dag één, en zie ze binnen een bepaalde periode groeien en verantwoordelijkheid krijgen in hun rol. Supermooi om te zien. Maar ook signaleer ik of mensen goed in hun energie zitten, en adviseer ik hoe we die op peil houden. Die hele mix vind ik het leuke aan mijn functie.”

Wat zou je tegen werkzoekenden willen zeggen die nog twijfelen om te solliciteren op een baan in de reisbranche?

“In de kern heb je in de reisbranche veel vrijheid voor zelfontplooiing. Je kunt met verschillende taken te maken krijgen en komt met diverse afdelingen in aanraking. Dus je gaat ook echt op ontdekking naar waar je eigen krachten liggen. De afwisseling is daarin groot aanwezig. Zo werk je nu aan de reizen naar Mexico, en over een half jaar heb je misschien weer een andere bestemming te pakken. Wie weet kom je er wel achter dat marketing toch meer je passie is dan sales. Omdat de lijntjes zo kort zijn, kun je al snel proeven van een ander vakgebied. Heb je de juiste instelling, dan zijn er echt wel kansen om daar naartoe te groeien. Verder is de sfeer in de reisbranche ontzettend goed met veel blijheid. Je kunt lekker jezelf zijn. “

 

cta.png

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.