Waardevolle tips voor het aantrekken van nieuw talent op de krappe arbeidsmarkt

De krapte op de arbeidsmarkt is tot recordhoogte gestegen; nooit eerder hadden we te maken met een dergelijke schaarste van werklozen. Aan het einde van het derde kwartaal van 2021 stonden tegenover elke 100 werklozen maar liefst 126 vacatures. Je merkt het misschien zelf ook. Als je bijvoorbeeld uit eten gaat, en er een bord voor de deur staat dat alles iets langer kan duren vanwege personeelstekort. Of wanneer je op vakantie gaat en je je door de lange rijen op Schiphol paniekerig afvraagt of je je vlucht nog wel gaat halen. Ook veel reisorganisaties hebben vacatures openstaan die ze maar niet vervuld krijgen. Waar komt dat door, en hoe trek je toch nieuw talent aan? We geven je wat bruikbare tips.

achievement-3426398_1280.jpg

Waardoor is het vinden van nieuwe reismedewerkers zo moeilijk?

Door de coronapandemie zijn er veel ontslagen gevallen in de reisbranche. Inmiddels trekt de sector weer aan, en zijn nieuwe reismedewerkers hard nodig. Maar die zijn niet meer zo makkelijk te vinden. Dat heeft allerlei oorzaken. Zo heeft een deel van de voormalig reismedewerkers zich omgeschoold en werkt nu in een andere branche. Maar ook vóór corona was er al sprake van personeelstekort. Onder andere door vergrijzing; er is een grote golf 65-plussers met pensioen gegaan, waardoor het aantal werkenden is gedaald. Een andere oorzaak van het niet kunnen vervullen van vacatures, is de ‘valkuil’ dat werkgevers nog vaak geneigd zijn de focus te leggen op het perfecte CV met de juiste ervaring en opleiding. Terwijl persoonskenmerken en kwaliteiten van de kandidaat misschien wel belangrijker zijn. Met de juiste begeleiding blijken ze in veel gevallen een aanwinst.

Bruikbare tips om nieuwe medewerkers aan de haak te slaan

Het is dus duidelijk: er zijn meer vacatures dan werklozen. Een hele uitdaging dus om een geschikte kandidaat te vinden en binnen te halen. Toch is die nieuwe reismedewerker dichterbij dan je denkt, als je meer oog hebt voor iemands competenties, skills en ambities. Of wanneer je de deur openzet voor groepen die vaak al snel buitenspel staan, zoals 50-plussers en gepensioneerden (die eigenlijk heel graag blijven werken). We geven je wat tips om nieuwe medewerkers aan boord te krijgen.

  1. 50-plussers en gepensioneerden

Er wordt relatief maar weinig voor 50-plussers gekozen als nieuwe medewerker. Hoe dat komt? De vrees voor hoge looneisen, een lagere productiviteit en een hogere kans op verzuim. Toch is die angst vaak onterecht: 50-plussers melden zich over het algemeen niet vaker ziek dan hun jongere collega’s. Ook medewerkers die de pensioenleeftijd bereiken, zijn interessant om (in deeltijd) te behouden als er sprake is van personeelstekort binnen je reisbedrijf. Tenminste, als ze nog vitaal en gemotiveerd zijn. Hun kennis en ervaring zijn enorm waardevol.

  1. Oud-medewerkers terugvragen

De kans bestaat dat je tijdens de coronacrisis afscheid hebt moeten nemen van dierbare collega’s. Heb je weer een extra kracht nodig? Vraag je oud-collega terug. Een gevalletje boomerang recruitment. Hij of zij kent jouw organisatie goed en draait daardoor snel weer op volle toeren mee. Misschien heeft diegene nu zelfs wel een nog grotere toegevoegde waarde dan toen hij of zij je reisbedrijf verliet.

  1. Medewerkers uit andere sectoren

Zoek niet alleen maar in de reisbranche-vijver. Het is natuurlijk goed voor te stellen dat je dat wél doet; een reismedewerker kent de reiswereld immers goed, heeft ervaring en waarschijnlijk ook een relevante opleiding. Maar ook medewerkers uit een andere sector kunnen heel goed inzetbaar zijn in je bedrijf. Althans, met de juiste begeleiding. Leg daarom tijdens de sollicitatieprocedure de focus op kennis, vaardigheden en persoonlijke eigenschappen in plaats van op werkervaring en opleiding. Bedenk voordat je de vacature opstelt welke skills belangrijk zijn voor de functie, en naar welke kwaliteiten jullie op zoek zijn. Plaats deze vacature ook op wervingskanalen buiten de reisbranche.

  1. Bied een baan + toekomst

Bied (nieuwe) werknemers de mogelijkheid aan om door te groeien binnen het reisbedrijf, op basis van hun persoonlijke interesses. Communiceer de doorgroei ook in de vacature en benadruk deze tijdens het sollicitatiegesprek. Bespreek de interesses en ambities van de kandidaat, zodat je hem of haar een mooi aanbod kunt doen. Dat maakt je als reisbedrijf extra interessant voor de ambitieuze sollicitant. Deze doorgroeimogelijkheden zorgen er natuurlijk ook voor dat medewerkers langer blijven.

Nog meer tips tijdens de HR Expert meeting

Reiswerk organiseert op maandagmiddag 27 juni de tweede expertmeeting van 2022 voor HR-professionals. Dit keer is het thema: hoe trek je nieuw talent aan voor jouw reisbedrijf? Tijdens de meeting krijg je veel bruikbare tips om openstaande vacatures te vervullen met gekwalificeerd personeel. Zo gaan we onder andere dieper in op de verschillende mogelijkheden die er zijn voor jouw reisbedrijf om nieuw talent te enthousiasmeren en aan te trekken. Het is een interactieve meeting, waarbij we van elkaar gaan leren en leerzame ervaringen met elkaar zullen delen. 

Nieuwgierig? Lees meer over het programma en schrijf je meteen in. Binnenkort maken we het gehele programma bekend, dus blijf ons volgen. 

Bron: Randstad – paper Schaarste op de arbeidsmarkt

cta.png

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.