AI en ChatGPT toepassen in je werk? Schrijf je in voor de workshop en leer de basisprincipes! Meer informatie en inschrijven, klik hier.

Leg de focus niet op generatieverschillen op de werkvloer

03 mrt 2020

Afgelopen tijd publiceerden we al verschillende artikelen rondom millennials. Zoals ‘Hoe loyaal zijn millennials eigenlijk?’ en ‘Millennials managen? Zo doe je dat!’. Maar het is niet de bedoeling om volledig de focus te leggen op generatieverschillen. Want wat werknemers drijft, heeft veel minder met hun generatie te maken dan je misschien denkt. Zoals we eerder al vertelden, worden millennials nog weleens bestempeld als lui en een tikkie narcistisch. Onzin inderdaad! Uit onderzoek blijkt bovendien dat deze groep mensen echt niet zo heel erg anders is dan andere generaties.
  Levensfase in plaats van generatie De eventuele onderlinge verschillen komen vaker door de levensfase waarin een werknemer zich bevindt. Waar de n bijvoorbeeld krap een jaar werkervaring heeft, is de ander al 10 jaar bezig en volgt er nu een studie naast. Weer een andere collega heeft thuis een druk gezin draaiende te houden, terwijl Chantal van marketing single is en flink spaart voor een wereldreis. Wat werknemers verwachten van hun werk - en waar ze voldoening uit halen - verschilt dus ook binnen dezelfde generatie.
  Waar liggen dan wl de verschillen tussen generaties? Maar liefst 82% van de millennials zegt dat hun werk een belangrijk onderdeel van hun leven is. En dat is een hoger percentage dan dat van oudere generaties. Daarnaast wisselen millennials ook vaker van baan. Hoe dat komt? Oudere werknemers hebben waarschijnlijk een grotere organisatorische betrokkenheid dan de jongere groep. Dit kan komen doordat oudere werknemers meer in hun baan, organisatie en carrire hebben genvesteerd dan collega’s die net op de arbeidsmarkt zijn beland. Dit wil overigens niet zeggen dat de jongere garde niet toegewijd is aan de organisatie.
  Zorgen op de werkvloer Uit onderzoek blijkt dat de helft van de millennials twijfelt over hun vermogen tot succes. Zo maken ze zich twee keer zoveel zorgen of ze wel over de juiste vaardigheden beschikken dan oudere generaties. Een deel van deze angst kan ook komen doordat millennials onder druk staan om een goede eerste indruk te maken als de ‘nieuweling’ op kantoor. Toch heeft elke generatie wel zorgen, wanneer het bijvoorbeeld gaat om de razendsnelle veranderingen op de werkvloer. Denk maar aan kunstmatige intelligentie. Het was dan ook nog nooit zo belangrijk om je kennis op peil te houden, zodat je kunt mee blijven bewegen en groeien met de veranderingen.


  Elke medewerker is uniek Uiteindelijk zijn er veel factoren die veel belangrijker zijn bij het voorspellen van attitudes op de werkvloer, dan de generatieverschillen tussen werknemers. Denk aan betrokkenheid, functie, prestaties, privsituatie en het aantal jaren dat iemand werkzaam is bij het reisbedrijf. Het beste wat je dus kunt doen, is je concentreren op wat belangrijk is voor individuele werknemers. Met andere woorden: stop je collega niet in een generatiehokje, maar benader hem of haar als uniek persoon.
 
Bron: thebalancecareers.com

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.