Op weg naar een nieuwe gemoderniseerde cao voor de reisbranche
Zoals jullie eerder hebben kunnen lezen zijn we in de reisbranche hard op weg om de cao te moderniseren. Werkgeversvertegenwoordigers en vakbonden (cao partijen) hoopten in juni tot een akkoord te komen, maar die ambitie blijkt helaas niet haalbaar. Zij verwachten - mede door de vakanties - nog wel 3 maanden nodig hebben om alle puntjes op de i te kunnen zetten.
Update van het proces
In dit nieuwsbericht geven we jullie graag een korte update van het proces. In de afgelopen weken hebben we intensief aandacht besteed aan verschillende thema’s in de nieuwe cao. De volgende thema’s behoeven onder meer nog extra uitwerking:
Zoals jullie in de cao voor de reisbranche met looptijd 1 november 2018 – 1 september 2019 wellicht hebben gelezen lezen zijn werkgevers en vakbonden overeengekomen dat er in de nieuwe cao een sub cao voor reis(bege)leiders moet worden opgenomen. Dit betekent dat er onder meer afspraken moeten worden gemaakt over beloning, arbeidstijden en inhoud van het werk. Dit thema vraagt nog om verdere uitwerking, maar er worden zeker stappen in de goede richting gezet.
Ook dit thema blijft een uitdaging voor partijen aan tafel. Want hoe kunnen we een loon- en functiegebouw creren wat recht doet aan de diversiteit van werkzaamheden in onze sector?
Bij duurzame inzetbaarheid kun je denken aan ontwikkeling van medewerkers, maar bijvoorbeeld ook gezond toewerken naar je pensioen. Cao partijen bespreken momenteel welke maatregelen passend zijn voor medewerkers in de reisbranche en welke kosten daarbij horen.
De huidige cao kent verschillende vergoedingen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vergoedingen voor overwerk, bijzondere uren en bereikbaarheidsdiensten. Cao partijen zoeken naar een moderne invulling van deze vergoedingen die ook passend zijn bij een 24-uurs economie.
Onderhandelingen
Pas als cao partijen alles hebben uitgewerkt, komen zij toe aan de laatste stap van het traject om tot een nieuwe cao te komen, namelijk de onderhandelingen over zaken als de hoogte van eerdergenoemde vergoedingen, de verdeling van kosten voor maatregelen op het gebied van duurzame inzetbaarheid, mogelijke collectieve en individuele loonsverhoging(en) en meer.
Vragen?
Via www.reiswerk.nl houden we je graag op de hoogte. Werkgevers kunnen voor inhoudelijke vragen ook terecht bij Frank Radstake, voorzitter van de onderhandelingsdelegatie namens werkgevers. Frank is bereikbaar via fradstake@anvr.nl. Medewerkers kunnen voor inhoudelijke vragen ook terecht bij n van de volgende 3 vakbondsbestuurders: Marlies Possel (FNV), Kitty Huntjens (CNV Vakmensen) en Han ter Halle (De Unie).