AI en ChatGPT toepassen in je werk? Schrijf je in voor de workshop en leer de basisprincipes! Meer informatie en inschrijven, klik hier.

De speerpunten van Reiswerk voor 2024

09 jan 2024

Reiswerk zet zich in om nieuw talent aan te trekken voor de reisbranche en tegelijkertijd bestaande medewerkers te behouden. Voor 2024 liggen er mooie projecten in het verschiet, mede mogelijk gemaakt door waardevolle input van reisorganisaties. Wat staat er op de planning?

speerpunten2024

Met de projecten voor komend jaar gaan we niet alleen nóg meer werkzoekenden enthousiasmeren voor een carrière in de reisbranche, maar ook het imago van werken in onze sector versterken.

Dit jaar brengen we de reissector als werkgever bij bijna afgestudeerden van zowel toerisme als niet-toerisme opleidingen extra onder de aandacht en leggen we de specifieke nadruk op het behouden van Gen-Z, op het bevorderen van duurzame inzetbaarheid onder 55-plussers, en op het stimuleren van leren en ontwikkelen binnen organisaties. Met de verwachting van een nieuwe cao, zal Reiswerk dé bron van informatie zijn met betrekking tot arbeidsvoorwaarden. Hoe geven wij invulling aan dit streven?

Medewerkers aantrekken voor de reisbranche

Een groot deel van onze projecten draagt bij aan het enthousiasmeren van nieuw talent voor een baan in de reiswereld. Hoe doen we dat?

Meer studenten die een mbo of hbo toerisme-opleiding starten

Om het aantal studenten dat een toerisme-opleiding start op peil te houden zoeken we, in samenwerking met het onderwijs, naar mogelijkheden om meer studenten te laten kiezen voor een toerisme-opleiding.

Meer toerisme studenten die de reisbranche instromen

Uit het arbeidsmarktonderzoek blijkt dat een klein percentage toerisme-studenten voor een baan in de reisbranche kiest. Hier liggen dus nog veel kansen en mogelijkheden. In 2024 voeren we wederom diverse projecten en activiteiten uit om ervoor te zorgen dat meer toerisme-studenten voor een baan in de reisbranche kiezen na hun opleiding. Zo zijn we aanwezig zijn op verschillende carrièrebeurzen, gaan we de Travel Challenge wederom organiseren en brengen we de stageplekken extra onder de aandacht.

Meer niet-toerisme studenten aantrekken voor de reisbranche

Voor afgestudeerden aan niet-toerisme opleidingen liggen enorm veel kansen in de reissector. Onze projecten worden óók aan hen gericht om de reisbranche neer te zetten als interessante sector om in te werken.  

Het imago van de reisbranche als werkgever verbeteren

Gedurende het komende jaar doen we onderzoek naar het imago van de reisbranche als werkgever, onder zowel medewerkers in de reisbranche als onder mensen die niet werkzaam zijn in de reisbranche. Daarnaast wordt ook onderzocht  waarom een deel van de toerisme-studenten uiteindelijk niet de reisbranche instroomt. Afhankelijk van de uitkomsten, gaan wij ons richten op de factoren waar we invloed op kunnen hebben.

De reisbranche onder de aandacht brengen bij andere werkzoekenden

In 2024 richten we ons ook op zij-instromers, herintreders en mensen met een beperking. Hierbij zoeken we aansluiting met diverse partijen.

Betrokken zijn bij het kwalificatiedossier in het MBO onderwijs

We zijn nauw betrokken bij de ontwikkeling van het nieuwe kwalificatiedossier in het MBO onderwijs. Doelstelling is een voor de branche herkenbaar uitstroomprofiel binnen het nieuwe, brede hospitality dossier.

Behoud van medewerkers

Het behouden van de huidige medewerkers is minstens even belangrijk als het aantrekken van nieuwe medewerkers. Om hierin te ondersteunen zullen we ons bezig houden met het volgende:

Specifieke aandacht voor het behouden van Gen-Z in de reisbranche

Het behouden van medewerkers uit generatie Z vereist net een andere aanpak dan bij andere generaties. Het is belangrijk rekening te houden met unieke kenmerken, waarden en verwachtingen op de werkplek en te zorgen voor een goede samenwerking tussen de verschillende generaties. Door middel van workshops, gespreks- en feedbackmodellen en andere HR-tools ondersteunen we reisorganisaties hierin.

Aandacht voor duurzame inzetbaarheid onder 55-plussers

Komend jaar wordt er extra aandacht besteed aan de duurzame inzetbaarheid van de steeds groter wordende groep 55-plussers. Dat doen we onder andere door te informeren over ontziemaatregelen en vitaliteit.

Aandacht voor recruitment en onboarding

We besteden meer aandacht aan activiteiten gericht op het gebied van recruitment en onboarding, met als doel het percentage medewerkers dat binnen 1 jaar de reisbranche verlaat te verlagen. Er worden verschillende tools ontwikkelt om nieuwe medewerkers beter te kunnen binden en boeien.

Het leren en ontwikkelen binnen de organisatie stimuleren

Het is belangrijk om medewerkers te stimuleren om te (blijven) leren en te ontwikkelen. Voor de individuele medewerker in de eerste plaats, en daarmee ook voor de gehele organisatie. We geven Travel College nog meer bekendheid en organiseren diverse workshops (zowel fysiek als digitaal). Daarnaast komt er een leertraject speciaal gericht op leidinggevenden.

Informeren over de arbeidsvoorwaarden in de reisbranche

Met de verwachting van een nieuwe cao in 2024, zal Reiswerk dé bron van informatie zijn met betrekking tot arbeidsvoorwaarden.

Netwerk en kennisdeling

Ook in 2024 is Reiswerk één grote bron van kennis uit de reisbranche. Niet alleen publiceren we tal van artikelen over belangrijke onderwerpen maar lanceren we ook een gloednieuw community waarmee we een groot netwerk in de branche faciliteren, en de mogelijkheid bieden om te leren van elkaar.

Daarnaast...

Naast bovengenoemde speerpunten blijven we natuurlijk onze twee wekelijkse nieuwsbrief versturen. Mis geen interessante informatie meer en schrijf je in!

 

Vragen?

Heb je nog vragen na het lezen van al deze informatie? Of heb je goede ideeën of wil je eens sparren met ons, neem dan contact met ons op en we helpen je zo snel mogelijk.

We kijken ernaar uit om ook dit jaar weer aan de slag te gaan voor iedereen werkzaam in de reisbranche!

Het Reiswerk Team

Esther, Barbara, Melissa en Sandra

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.