Thuiswerken vs. kantoor: de juiste balans vinden

03 okt 2024

Veel medewerkers zien de voordelen van thuiswerken en kiezen graag voor een hybride werkomgeving. Werkgevers daarentegen willen hun personeel vaker op kantoor zien. Uit recent onderzoek van CNV blijkt zelfs dat bijna een derde van de thuiswerkers nu minder vrijheid heeft om vanuit huis te werken dan twee jaar geleden. Bovendien staan werkgevers steeds kritischer tegenover thuiswerken, terwijl medewerkers hier juist enthousiast over zijn. De vraag is: hoe vind je de juiste balans, zodat zowel werkgever als medewerker tevreden is? Het antwoord ligt in goed overleg, wederzijds begrip en heldere afspraken. Door samen te kijken naar wat nodig is voor een efficiënte werkomgeving, werkt het voor beide partijen!

shutterstock_1674467302.jpg

Thuiswerken vs kantoor

Thuiswerken blijkt vooral geschikt voor dagelijkse werkzaamheden. Teamoverleg en het overleggen met collega’s kan zowel thuis als op kantoor waarbij de voorkeur voor kantoor groter is door het sociale aspect. Werkzaamheden zoals trainingen, brainstormen en taken die sociale en interactieve activiteiten met zich meebrengen zijn minder geschikt voor thuis.

Voor dagelijkse, zelfstandige werkzaamheden is thuiswerken een goede optie. Je kunt thuis een plek creëren waar je goed geconcentreerd en gefocust kunt werken, zonder afleiding van collega’s of de kantooromgeving. Denk hierbij aan taken zoals administratief werk, schrijven, programmeren of ander werk waarbij afleiding minimaal moet zijn. Toch zijn bepaalde activiteiten, zoals teamoverleg en het overleggen met collega’s, een stuk effectiever als ze fysiek (op kantoor) plaatsvinden. Het sociale aspect speelt hierbij een grote rol; collega’s vinden het vaak prettiger om elkaar face-to-face te zien, wat zorgt voor een beter teamverband en spontaan overleg.

Werkzaamheden die veel interactie vereisen, zoals trainingen, brainstormsessies en creatieve samenwerkingen, zijn ook vaak effectiever wanneer deze fysiek plaatsvinden. De interactie is simpelweg groter en gesprekken lopen vlotter en spontaner omdat non-verbale communicatie, zoals lichaamstaal, zichtbaarder is.

Hoewel veel bedrijven inmiddels digitale tools hebben voor het digitaal samenwerken geven veel medewerkers toch de voorkeur aan persoonlijke interactie voor deze meer sociale en complexe taken. Dat gesprekje bij de koffieautomaat leidt (echt onderzocht) toch vaak tot nieuwe ideeën en een sterkere band.

Voor- en nadelen

Medewerkers die thuiswerken vinden het besparen reistijd een groot voordeel. Daarnaast ervaren veel mensen een hogere productiviteit en betere concentratie wanneer ze in een rustige omgeving werken. Thuiswerken biedt meer flexibiliteit om werk en privé beter te combineren en de eigen werkdag naar behoefte in te delen.

Toch zijn de thuisomstandigheden niet altijd ideaal. Vooral jongere medewerkers hebben vaak geen aparte werkkamer, waardoor het lastig kan zijn om werk en privé te scheiden. Daarnaast wordt het gebrek aan sociale interactie als een groot nadeel ervaren. Het regelmatig contact met collega’s, dat op kantoor vanzelfsprekend is, ontbreekt vaak thuis, wat kan leiden tot een gevoel van isolatie. Dit kan de verbondenheid met het team verminderen en het samenwerken uitdagender maken, vooral bij taken die juist baat hebben bij persoonlijk overleg en spontane communicatie.

Thuiswerkovereenkomst

Er zijn veel zaken om samen met de medewerker te bespreken als het gaat om thuiswerken. Het is daarom verstandig om afspraken hierover duidelijk op papier te zetten in een thuiswerkovereenkomst. Hierin kunnen onder andere werktijden, beschikbaarheid, flexibiliteit en het belang van goede arbeidsomstandigheden worden vastgelegd. Deze overeenkomst is een aanvulling op de bestaande arbeidsovereenkomst en kan opgenomen worden in het personeelshandboek. Zo’n thuiswerkovereenkomst kan eenvoudig worden gedownload en vervolgens op maat gemaakt worden voor de specifieke behoeften van de organisatie.

In de cao voor de reisbranche zijn in artikel 23 - Thuiswerkregeling afspraken opgenomen over de minimale thuiswerkvergoedingen voor medewerkers per 1 janauri 2025.

cta.png

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.