AI en ChatGPT toepassen in je werk? Schrijf je in voor de workshop en leer de basisprincipes! Meer informatie en inschrijven, klik hier.

TikTok in de reissector: de voordelen & tips voor succes

14 jan 2021

TikTok is in korte tijd razend populair geworden. De app is wereldwijd inmiddels al meer dan twee miljard keer gedownload en heeft bijna 5 miljoen gebruikers in Nederland. Het overgrote deel is tussen de 13 en 24 jaar oud, maar inmiddels is 37% ouder dan 30 jaar. Niks mis met een jong publiek, want het zijn de reizigers van morgen. Het zou zomaar kunnen dat ze bezig zijn met hun travelbucketlist. En wat de tieners betreft: die hebben een flinke vinger in de pap als het gaat om vakantiebeslissingen. En zo zijn er nog veel meer redenen om vandaag nog te beginnen met TikTok.
 
Wat is TikTok precies?
Op TikTok draait het allemaal om video’s, die je kunt bewerken met allerlei elementen en filters. Andere gebruikers kunnen dit vervolgens liken en erop reageren. Het is een beetje te vergelijken met Instagram Stories, maar op TikTok kun je je filmpje nog beter maken. Gewoon vanaf je mobiele telefoon. Sinds kort kun je ook advertenties op dit platform plaatsen, die in de feed van de gebruikers verschijnen. TikTok heeft nog niet heel veel bekendheid als advertentieplatform, dus hier kun je je concurrenten mooi een stap voor zijn.
 
Begin eerst eens met ontdekken
Ben je enthousiast? Start dan niet meteen met het posten van video’s, maar besteed eerst wat tijd om TikTok te leren kennen. Dus download de app, kies je gebruikersnaam en bekijk vervolgens op je gemak video’s van andere gebruikers. Vel daarbij niet te snel een oordeel. Zo kun je in het begin misschien afhaken door overdreven gekke dansvideo’s. Scroll gewoon nog even door en je zult versteld staan van de creativiteit van de TikTokkers om kort en krachtig informatie over te brengen. Laat je vooral ook inspireren door hoe andere reisorganisaties TikTok inzetten. Zorg vervolgens voor een strategisch contentplan voor al je social media kanalen bij elkaar, alvorens je de eerste video post.

 
Tips voor je video’s
We geven je alvast wat tips die je op weg helpen naar een succesvol en populair TikTok account:

1. Maak het persoonlijk
Denk alvast na over welke medewerkers of klanten je kunt inzetten in jullie eigen video’s. Het laten zien van personen is namelijk heel belangrijk voor de feeling met je bedrijf.

2. Verrassend korte shots
Maak in je video gebruik van verschillende verrassende beelden achter elkaar, in plaats van een enkel verhaal van 15 seconden. Grotere kans dat de gebruiker dan blijft kijken.

3. Een giveaway-actie
Kies een passende influencer en organiseer samen een winactie. Zoals een hotelovernachting bijvoorbeeld. Laat de influencer in een leuk filmpje vertellen hoe je daar kans op kunt maken. Nog beter: combineer de giveaway met een challenge voor nog meer user generated content.

4. Co-creating met influencers
Een andere vorm van influencer marketing is samen iets creren. Laat de influencer bijvoorbeeld een eigen pakketreis samenstellen, die hij of zij vervolgens promoot. Denk aan zijn of haar favoriete stad met een top 3 aan leuke hotels. Met daarbij extra tips voor leuke koffietentjes, winkels en restaurants.

5. Nodig influencers uit
Laten we Center Parcs als voorbeeld nemen. Ze hebben natuur, avontuurlijke activiteiten en spannende wildwaterbanen. Oftewel: de ultieme Creative Playground. Ze hebben vijf TikTok creators uitgenodigd om op hun eigen manier Center Parcs te ontdekken. Met het gebruik van #creativeplayground uiteraard. Dit zorgde voor behoorlijk veel promotie en bereik.

Wat je vooral niet moet doen? Je berichten van Instagram, Facebook en YouTube hier reposten. Dus wees creatief en denk out of the box! We wensen je veel succes en zijn benieuwd naar je verrassende video’s.

Bronnen:
twosixdigital.com
beautifuldestinations.com
fredericgonzalo.com
makerscreators.com

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.