Waarom holacratische organisaties een magneet zijn voor millennials

17 apr 2019

De Nederlandse workforce bestaat voor een groot deel uit millennials en is nog steeds groeiende. Met een krimpende beroepsbevolking in het vooruitzicht, heeft dus ook jouw reisbedrijf millennials hard nodig. Toch is dat kwartje bij veel organisaties nog niet helemaal gevallen. De grote vraag is dus: hoe kun je millennials aan jouw reisbedrijf binden?



Wat zoekt deze toenemende groep op de werkvloer en hoe kun je in zijn of haar behoefte voorzien? Autonomie en onafhankelijk zijn belangrijke factoren voor millennials. En waar komt dit beter terug dan in zelfsturende teams en een holacratische organisatie? Wij vertellen je waarom holacratische organisaties een magneet zijn voor millennials. 
 

"Met holacratie is iedere medewerker manager"

Het is de trend binnen het nieuwe organiseren: holacratie, of zoals de Amerikanen het noemen: holacracy. De autoriteit wordt verdeeld over alle medewerkers. Iedere medewerker is dan ook manager van zijn eigen rollen en heeft de volledige verantwoordelijkheid over zijn of haar taken.

Het grootste verschil tussen een holacratische organisatiestructuur en de traditionele variant is dat het bedrijf rond het werk georganiseerd wordt in plaats van rond de mensen. Door deze dynamische en transparante structuur zijn bedrijven constant in staat om bij te sturen en zijn ze flexibeler dan de traditionele bedrijven.
 

Wat willen millennials op de werkvloer?

Het liefst willen millennials flexibiliteit. Dit betekent geen vaste functies maar ruimte voor uitdaging en zelfontplooiing. Dat die zelfontplooing met vallen en opstaan gaat nemen millennials voor lief. Het belangrijkste is om onafhankelijk en autonoom aan het werk te gaan. En hoe kan dit beter dan binnen een holacratische georganiseerde bedrijfscultuur?


Dit is dan ook de reden dat deze organisaties zo populair zijn bij millennials. De voorkeur voor holacratie betekent ook dat millennials graag op een andere manier aangestuurd worden. Ze vinden het fijn om gecoacht te worden, zonder dat ze gestuurd worden en het gevoel hebben binnen bepaalde kaders te moeten functioneren. Directe feedback en een informele werksfeer passen hier goed bij.
 

Wat levert holacratie op?

Ok, met een holacratische organisatiestructuur trek je millennials aan. Maar wat betekent dit voor jouw reisbedrijf? Wanneer je binnen zelfsturende teams talent ipv functies kunt inzetten komen jouw medewerkers beter uit de verf. Stel je voor dat je in vrijheid met je ideen aan de slag mag en niet op een GO van de directie hoeft te wachten? Ook is het een goede manier om je reisbedrijf mee te laten schalen. Zo kun je organisch groeien zonder eindeloos veel managers aan te moeten nemen. 

Financieel heeft dit ook voordelen. Niert alleen omdat je binnen deze structuur minder managers nodig hebt. Ook omdat de organisatie waardegedreven wordt. Dit zorgt voor betrokken medewerkers en vertaalt zich in lager ziekteverzuim, lager verloop en een hogere innovatiekracht. En vergeet niet dat betrokken medewerkers de beste ambassadeurs zijn voor potentiele klanten of toekomstige werknemers. 


Hoe begin je met holacratie?

Je kunt op kleine schaal al snel starten met holacratisch werken. Start een zelfsturend team binnen jouw reisbedrijf en laat deze groep zich verder verspreiden in de organisatie. Wil je weten hoe? Bekijk ons artikel met een stappenplan "zo worden zelfsturende teams een succes".

Natuurlijk gaat het opzetten van een nieuwe organisatiestructuur niet vanzelf en kun je in het begin alle hulp gebruiken. Is er in jouw reisorganisatie ook behoefte aan (het verbeteren van) zelfsturende of  zelforganiserende teams? Bekijk dan zeker het gratis webinar Zelfsturing en Holacratie op www.travelcollege.nl. Wees er wel snel bij, tot het einde van deze maand kun je de module van de maand nog volgen in Travel College. Hier vertellen we je alles over de voor- en nadelen van deze werkvormen.
 

Training "Werken met Millennials"

Wil je meer verdieping in het werken met millennials? Op 17 september 2019 organiseren wij de training "Werken met Millennials". De doelstellingen van deze interactieve workshop zijn om de bewustwording betreffende de verschillende generaties en specifiek generatie Y (millennials) te stimuleren en de noodzaak van generatie management te tonen! Je krijgt onder andere antwoord op de volgende vragen: Hoe kan je beter samenwerken met de verschillende generaties? Hoe ga je om met verschillende perspectieven omtrent werk en hoe kun je deze verschillen overbruggen? 

De training wordt verzorgd door deskundige trainers van Generatie STORM. We nodigen je graag uit voor deze inspirerende training! Zorg dat je er op tijd bij bent, we hebben nog maar enkele plaatsen beschikbaar. Klik hier voor meer informatie of aanmelden voor de training. Bekijk ook het inspirerende filmpje hieronder waarin Vincent Ruijter van Generatie STORM inzichten deelt over generatieleren.
 

Bronnen: Forbes, MT.nl, Medium.com
cta.png

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.