AI en ChatGPT toepassen in je werk? Schrijf je in voor de workshop en leer de basisprincipes! Meer informatie en inschrijven, klik hier.

Waarom storytelling belangrijk is bij innovatief leren

08 jul 2019

Een goed verhaal maakt nu eenmaal meer indruk dan feitelijke informatie. Storytelling is dan ook een bewezen methode om jouw boodschap over te brengen. En juist daarom kun je het goed inzetten bij een innovatieve manier van leren. Maar waarom werken verhalen zoveel beter en hoe kun je iemand motiveren om ook cht te gaan leren? Wij hebben Annemiek van der Schaft gevraagd hoe dit werkt met innovatief leren.
 

Een korte introductie

Innoveren kun je leren n innovatief leren is daarbij onmisbaar. Organizational Storytelling is dan ook een prachtige tool. Tijdens het Innovation & Learning Event op 5 november 2019 komt Annemiek van der Schaft ons meer vertellen over deze vorm van leren. 

Annemiek van der Schaft werkt als HR-professional bij Breda University of Applied Sciences (BUAS) en doet in opdracht van Reiswerk, CELTH en BUAS promotieonderzoek naar de impact die de continue veranderingen in de reiswereld hebben op medewerkers. Als voorproefje hebben wij haar alvast een paar vragen gesteld om meer te ontdekken over dit interessante onderwerp. 
 

Waarom is storytelling belangrijk bij (innovatief) leren?

Annemiek: "We weten dat mensen het best leren vanuit een intrinsieke motivatie. Maar vaak vraagt leren ook een investering en het loslaten van oude kennis en patronen, dit staat motivatie vaak flink in de weg!"

We moeten volgens Annemiek op zoek naar mooie perspectieven om te gaan leren, een nieuwe situatie creren die aantrekkelijker is dan de status quo. Oftewel: een goed verhaal dus. Een verhaal waarin je je toekomstige zelf kan zien, binnen een omgeving waar jij bij wilt horen. 


 

Hoe kun je iemands intrinsieke leerstand positief benvloeden?

We hebben allemaal de behoefte om ergens aan bij te dragen, waardevol te zijn. Storytelling vertaalt al deze elementen in de oproep tot leren dwars door generaties en subgroepen heen. Annemiek: "Verhalen delen is daarnaast iets dat je samen doet, je inspireert hiermee niet alleen jezelf, maar ook de mensen om je heen. Verhalen hebben de kracht om hele systemen in organisaties te veranderen en veel energie los te maken."
  

De reiswereld en innovatief leren

Als laatste vraag vroegen wij aan Annemiek: "Vind jij dat de reiswereld op een innovatieve manier met leren omgaat?" We hebben te maken met een dynamische sector die altijd in beweging is. Vernieuwing is dan ook niets geks voor de travel industry.

Annemieke vertelt: "Ik denk dat de reiswereld erg open staat om te leren. Dit zie je alleen al door de vernieuwing die in alle reisorganisaties plaats vindt en de manier waarop medewerkers hierover praten. Veel sterker dan in vergelijkbare branches hoor ik de reiswereld zeggen ‘stilstand is achteruitgang’, het enthousiasme bij de medewerkers vertaalt zich zeker ook in leergierigheid naar nieuwe dingen. Tegelijk blijft het een uitdaging om tijd te vinden voor formeel en informeel leren en zijn er zeker nog kansen om nieuwe gave leerconcepten nog beter te verankeren in het dagelijks leven binnen de reisorganisatie."
 

Storytelling als fundamentele communicatie

Wil je naar aanleiding van dit artikel meer weten over storytelling en begrijpen hoe je dit op jouw werkplek kunt oppakken? In ons artikel: Storytelling als fundamentele communicatie nemen wij je mee langs de zes trends binnen het concept storytelling en vertellen wij je hoe je hier zelf mee aan de slag kunt.

Natuurlijk kun je je ook direct aanmelden voor het Innovation & Learning Event 2019 via www.reiswerklearningevent.nl. Op die manier zit je op dinsdag 5 november eerste rij en hoor je van Annemiek hoe met Organization Storytelling aan de slag kunt in de reiswereld. Want vergeet niet: Innoveren kun je leren. 


 

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.