Maand van het werkgeluk in de reisbranche
30 aug 2023September staat bij Reiswerk in het teken van werkgeluk. Er bestaat al een internationale dag van het werkgeluk en zelfs een week maar omdat jullie, in het arbeidsmarktonderzoek, massaal aangaven dit onderwerp belangrijk te vinden, maken wij er een hele maand van!

De reisbranche is een dynamische sector waarin medewerkers dagelijks werken aan het vervullen van dromen en het creëren van uitmuntende ervaringen voor (zaken)reizigers. Hoewel het werk soms hectisch kan zijn, is werken in de reisbranche meer dan alleen maar een baan; het is een passie die deuren opent naar een wereld van avontuur en vervulling. In dit artikel duiken we dieper in op het concept van werkgeluk binnen de reisbranche, en hoe het streven naar dit geluk niet alleen de medewerkers ten goede komt, maar ook de (zaken)reizigers.
Wat is werkgeluk?
Werkgeluk is de mate van tevredenheid, voldoening en positieve emoties die je ervaart tijdens je werk. Het gaat verder dan simpelweg een salaris verdienen;
- het is ook het gevoel hebben dat je betekenisvol werk doet;
- positieve relaties met collega’s kan opbouwen;
- autonomie hebt;
- persoonlijk kan groeien;
- en de mogelijkheid hebt om je vaardigheden en passies in te zetten.
Medewerkers in de reisbranche halen hun werkgeluk vaak uit het kunnen delen van de liefde voor reizen, het helpen van anderen bij het realiseren van hun reisdromen, of het organiseren van die naadloos verlopende zakenreis.
De passie voor reizen
Of je nu reizen samenstelt, de marketing verzorgt of er ervoor zorgt dat alle systemen goed werken, in de reisbranche werk je gezamenlijk aan de reiservaringen van anderen. Het is vaak hard werken, wat zeker tijdens het hoogseizoen uitdagend kan zijn. Toch is het de gezamenlijke passie voor reizen de motor achter deze inspanningen.
In de hoogseizoenen kan de reisbranche een ware draaikolk van activiteiten zijn. Boekingen stromen binnen, reisschema's moeten strak worden gecoördineerd en onvoorziene uitdagingen komen helaas vaker voor dan ooit. Maar juist in deze momenten komt de ware passie en veerkracht van de medewerkers naar voren. Ze begrijpen dat ze de sleutel zijn tot het verwezenlijken van langverwachte vakanties of de perfect georganiseerde zakenreis en deze verantwoordelijkheid geeft hun werk een diepere betekenis.
De voldoening van dromen waarmaken
Waarschijnlijk herken je het, het kunnen bijdragen aan het waarmaken van dromen geeft je werk betekenis. Een van de meest vervullende aspecten van werken in de reisbranche is dan ook het kunnen bijdragen aan de realisatie van deze reisdromen. Medewerkers in onze branche zijn in staat om mensen te helpen bij het ontdekken van nieuwe plekken, het ervaren van diverse culturen en het creëren van blijvende herinneringen. Het zien van de glimlach op het gezicht van een reiziger die net zijn langverwachte bestemming heeft bereikt, een prachtige review, of een mooi reisverhaal, kan een onbeschrijflijk gevoel van voldoening geven.
Zorg voor jezelf en voor anderen
Hoewel het werken in de reiswereld veeleisend kan zijn, is het heel belangrijk om ook voor jezelf te zorgen. Het streven naar werkgeluk betekent niet alleen dat je uitmuntende service moet leveren aan reizigers, maar ook dat je voor je eigen welzijn moet zorgen. Neem de tijd om te ontspannen, te herstellen en de passie voor reizen levend te houden.
Gedurende deze hele maand reiken we jou tools aan om je eigen werkgeluk in kaart te brengen en te bevorderen. Denk bijvoorbeeld aan:
- een ‘werkgeluk meter’ om te kijken hoe gelukkig jou werk je maakt
- een e-book vol tips en oefeningen om daadwerkelijk aan de slag te gaan
- een podcast vol casussen en tips
- een exclusieve e-Learning die alleen deze maand beschikbaar is
- een samengesteld aanbod over werkgeluk op Travel College
- een fysieke workshop voor HR-professionals en leidinggevenden.
Op de hoogte blijven van dit waardevolle aanbod? Schrijf je dan meteen in voor de nieuwsbrief!
Inschrijven