Winnaar Innovative Learning Award 2018: Tourism E-Lab - Breda University of Applied Sciences!
05 okt 2018
Gisteren werd tijdens het Reiswerk Learning Event de winnaar van de Reiswerk Innovative Learning Award 2018 bekendgemaakt. Reisbedrijven of -opleiders met een innovatieve leeroplossing konden meedingen naar deze award. We ontvingen een tiental inzendingen, waarvan er drie werden genomineerd. Veel inzendingen scoorden hoog op het leren en afstemmen op de praktijk van nu.
De jury stond daarmee in de beoordeling voor een ingewikkelde taak. Ze zochten naar de innovatieve leeroplossing die duurzaam en schaalbaar is, en als een olievlek het innovatieve denkvermogen vergroot. Uiteindelijk waren ze het met elkaar eens: Breda University of Applied Sciences is met hun Tourism E-Lab de winnaar van de award en een cheque van €1.000,-.
Studenten passie bijbrengen voor E-ontwikkelingen
Het E-lab van Breda University of Applied Sciences maakt studenten mediawijs. Ze blinken uit in een innovatieve leeroplossing die studenten laat nadenken over issues die mogelijk in de toekomst spelen. Zo worden ze bijvoorbeeld uitgedaagd om in n dag een mockup voor een toeristische app te bouwen, een 360degree video te maken, een website te ontwikkelen of een customer journey te animeren. Ook doen ze online research en maken social media analyses. Daarmee ervaren de studenten het belang en gemak van digitale tools.
Studenten worden hier uit hun dagelijkse leerroutine gehaald en getriggerd in oplossingen te denken die de praktijk nu en in de toekomst nodig heeft. Het in deze denkrichting opleiden en leren agile te werken, gaat voor onmisbare skills zorgen waarmee ze de reisbranche in stromen. We hopen dan ook dat deze studenten ambassadeurs gaan worden voor ‘creative thinking’. Het E-lab van Breda University of Applied Sciences werkt met een minimaal budget en zorgt met 450 studenten per jaar echt voor impact in de reisbranche.
De andere twee genomineerden: ANVR TIO bootcamp en House of Hospitality
De andere twee genomineerden waren de ANVR TIO bootcamp en House of Hospitality. Tijdens de ANVR TIO bootcamp wordt er nauw samengewerkt tussen het hoger onderwijs en het bedrijfsleven. Studenten komen tijdens deze driedaagse bootcamp met innovatieve en creatieve oplossingen voor cases uit de echte praktijk van reisbedrijven. Deze presenteren hun case aan de studenten en geven speeddates en telefonische consulten. Tussendoor worden ze genspireerd door een aantal powerspeeches. Het winnende team krijgt de kans om hun oplossing, samen met het reisbedrijf en een projectmanager van de ANVR, uit te werken tot een product of toepassing dat daadwerkelijk in de praktijk wordt gebruikt.
Binnen House of Hospitality School werken bedrijven en opleiders samen aan een stevige ambitie: duizend extra studenten in hospitality-opleidingen binnen vier jaar. Met een visie op hybride leren en werken, een leven lang ontwikkelen en duidelijk te onderscheiden doelgroepen. Naast de instroom van nieuw talent werken de opleiders en bedrijven binnen House of Hospitality School aan talentbehoud. Ook ontwikkelen ze in samenwerking met technologiepartners e-learning modules. Daarmee maken ze een leven lang ontwikkelen voor medewerkers in de hospitality mogelijk.
De beoordelingscriteria van de deskundige jury
De jury bestond uit Greet Locquet - Directeur Strategie en Innovatie bij ANWB Reizen, Robin de Lange - oprichter van de Virtual Reality Learning Lab en Hans Schuurmans - CEO van Skillstown.
Zij beoordeelden de leeroplossingen op innovativiteit, onderscheidend vermogen en schaalbaarheid en keek daarbij met name naar zaken als:
- Wat maakt dit initiatief zo vooruitstrevend, innovatief of baanbrekend?
- Hoe onderscheidt deze innovatie zich van andere initiatieven?
- Welk 'probleem' lossen we op met dit initiatief?
- Wie zijn betrokken bij de innovatie en wie profiteert ervan?
De jury stond in de beoordeling van deze 3 zeer mooie leeroplossingen voor een ingewikkelde taak. Hoewel alle drie de oplossingen zorgen voor een mooie verbinding /tripartite verhouding tussen opleider – student – bedrijf, zochten ze naar een leeroplossing, die als een olievlek het innovatieve denkvermogen vergroot, die duurzaam is en ook nog eens schaalbaar. Duurzaam in de zin van een sociale innovatie in de wijze van denken..
Innovatie gaat verder dan meegaan met de ontwikkelingen!
En dat is precies waar studenten toe moeten worden uitgedaagd. Studenten moeten uit hun eigen comfortzone worden gehaald om oplossingen te vinden en dan wordt er optimaal gebruik gemaakt van het vrije denkvermogen van de student, deze is immers nog niet belast met het denken in bepaalde bedrijfsstructuren. Wanneer studenten zich deze instelling al in een vroeg stadium eigen maken en leidt dit tot creatief vermogen. En juist dat creatieve vermogen is nodig in de reisbranche en stimuleert innovatie.
Het E-lab van Breda University of Applied Sciences laat studenten nadenken over issues die mogelijk in de toekomst spelen en waar veel bedrijven momenteel nu nog niet over nadenken. De jury denkt dat zij met 450 studenten per jaar voor een ambassadeurschap en olievlek gaan zorgen, zodra ze de reisbranche in stromen. En dat gaat zorgen voor de innovatie, die nodig is in de branche. Zij staan echt voor een innovatieve state-of-mind voor leren in de praktijk!
De winnaar van de Innovative Learning Award is daarmee Breda University of Applied Sciences met hun Tourism E-Lab!
Reiswerk Innovative Learning Award
Reiswerk wil met de organisatie en uitreiking van deze award innovatieve praktijkvoorbeelden op het gebied van Learning & Development uit het bedrijfsleven en onderwijs in de kijker zetten en belonen. Zijn jullie zelf ook met een innovatieve leeroplossing bezig? Wie weet winnen jullie dan volgend jaar de Innovative Learning Award 2019! Meer weten over de aanmeldcriteria voor de Innovative Learning Award 2019? Neem dan contact op met Rian Verkooijen, arbeidsmarktspecialist bij Reiswerk, via rian@reiswerk.nl.