AI en ChatGPT toepassen in je werk? Schrijf je in voor de workshop en leer de basisprincipes! Meer informatie en inschrijven, klik hier.

Zeven zomerse social media tips

27 aug 2019

We zitten midden in de zomer en we krijgen er maar geen genoeg van. Het hangt niet alleen in de lucht, ook op social media vliegen de sunny vibes je om de oren. Stralen jouw social media kanalen ook een zomers sfeertje uit, of kunnen die nog wel een verfrissing gebruiken? Dat is zo gebeurd met deze zeven tips.

1. Aangepast zomerschema

Duik in de zomer van je doelgroep. Zijn het schoolgaande jongeren die 6 weken vakantie hebben, of dertigers die 3 weken op reis gaan en daarvoor nog even extra hard moeten aanpoten op het werk? Mocht de zomer hun gebruik van social media benvloeden, zorg dan dat jullie schema voor het plaatsen van berichten hier ook in mee verandert. Wie weet is het handiger om later op de dag te posten. Of juist extra vroeg.

 2. Summerize je content

Wanneer was de laatste keer dat je je social media accounts hebt ge-update? Weet je dat niet meer? Dan is het tijd voor een opfrisbeurt. Een aantal elementen die je kunt aanpakken:

> Je omslagfoto

Nieuw seizoen, nieuwe foto. Een zomerse in dit geval. Dit kan een enorme impact hebben op de sfeer die jouw reisbedrijf wilt uitstralen.

> Go outside

Grote kans dat je doelgroep zich in de zomer vaker buiten bevindt dan in andere seizoenen. Afbeeldingen van buiten zorgen dan ook voor meer betrokkenheid. Denk aan witte strandjes, stralende bergtoppen en drukke terrassen aan een boulevard.

> Houd rekening met mobiele telefoons

Tijdens de vakantie zal je doelgroep vaker de social media kanalen via mobiel checken dan via de computer. Belangrijk dus dat je er rekening mee houdt dat je berichten mobiel goed zichtbaar zijn. En ook de content waar je naar linkt.

 3. Breng je doelgroep in actie

Uit onderzoek blijkt dat als je gebruikmaakt van user generated content (UGC), de betrokkenheid maar liefst 28% hoger is dan bij een standaard post. Lijkt dat je wel wat? Een paar tips:
1) Definieer je UGC-campagnedoelen.
2) Kies een zomers thema. Te denken valt aan wereldse plaatjes, zomerse selfies en bijzondere zwembaden.
3) Double check of het thema goed aansluit bij je merk.
4) Stimuleer betrokkenheid en maak dat de moeite waard.
 
Een goed ontwikkelde UGC-campagne kan er zomaar voor zorgen dat je merk de hele zomer van de ene succesvolle post in de andere rolt.

 4. Summer is fun

De reiswereld betekent meestal al veel plezier, maar de zomer doet hier nog eens een schepje bovenop. Mensen genieten van het mooie weer en je social media profielen moeten dit ook weerspiegelen. Dus post vrolijke content, en vraag je volgers dit ook te doen. Van hun mooiste vakantiekiekje bijvoorbeeld, of laat ze in een reactie vertellen over hun meest hilarische moment ooit tijdens een vakantie. Of laat ze raden waar een foto genomen is. Tot slot is een poll ook altijd een goed idee. Je zult versteld staan van het aantal reacties.

 5. Focus je op foto’s en video’s

Vakantiegangers zijn doorgaans op de luie tour, want eindelijk hoeven ze even helemaal niks. Houd rekening met deze lazy modus waarbij ze graag vlot door hun feed door scrollen. Foto’s en video’s zullen dan ook zeer gewaardeerd worden.

6. Zomerse hashtags

Ook leuk: stel een zomerse hashtag in die je volgers en klanten kunnen gebruiken tijdens hun vakantie. Zo creer je extra betrokkenheid.

 7. Laat zien dat je reisbedrijf ook plezier heeft in de zomer

Begeef jullie onder de vakantiegangers en maak deel uit van het zomerplezier. En vergeet niet om deze ervaringen ook weer te delen met je volgers.
 
Slaat je huidige social media strategie al goed aan? Je hoeft hier tijdens de zomer echt niet aan te sleutelen, maar een vleugje van de seizoenen eroverheen is altijd leuk.

Bronnen: Socialtoaster, Timberlinemarketing
 
cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.