Zó kun je het beste communiceren over duurzaamheid en MVO
16 apr 2019Er zitten twee kanten aan het communiceren over duurzaamheid: zo’n 36% van de Nederlanders waardeert duurzaam ondernemen zo erg dat ze bereid zijn om hier extra voor te betalen. Maar tegelijkertijd is er ook een groep van 43% die bedrijven wantrouwt die hiermee bezig zijn.

Stel dat jouw reisbedrijf besluit om naar buiten te treden met jullie goede acties, dan is dat een goede keuze. Want 41% van de Nederlandse consumenten vindt namelijk dat bedrijven te weinig communiceren over duurzaamheid. Genoeg cijfers, op naar de volgende vraag: he kun je dit dan het beste aanpakken? Wij vertellen je hoe je het beste kunt communiceren over duurzaamheid.
#1 Wat betekent het voor je klant?
Wanneer je vertelt over jullie duurzame acties, blijf dan niet hangen in wat dit het goede doel allemaal oplevert. Trek het voordeel ook naar de klant toe. Wat betekent het voor hem of haar geboekte reis? En wat is de impact hiervan op zijn of haar vakantie?
#2 Wees concreet
Overlaad je klant niet met ingewikkelde informatie over de CO2 uitstoot per vliegreis en wat dit allemaal betekent voor de wereld. Maak het concreet met wat jullie hier bijvoorbeeld tegen doen, en wat voor verschil dat al kan maken. Zo wordt het iets tastbaarder voor de klant en is hij wellicht eerder bereid om zijn of haar vakantie bij jullie reisbedrijf te boeken.
#3 Denk aan je doelgroep
Je doelgroep zal op dit gebied in stukjes vallen qua hoe genteresseerd ze zijn in jullie MVO verhaal. Waar de een het heel interessant vindt en ontzettend met duurzaamheid bezig is, is de ander vooral bezig met ‘leuk, maar what’s in it for me?’ Probeer hier een goede balans in te vinden qua communicatie. Wellicht kun je je doelgroep wel opsplitsen, zodat je ieder een andere boodschap kunt sturen. Of zorg je dat je per aangeboden reis op maat gemaakte content hebt staan zodat je de informatie echt relevant maakt voor je doelgroep.
#4 Bewijs en transparantie
Kom met cijfers en feiten, oftewel: bewijs. Dat zegt zoveel meer dan woorden. En wees eerlijk en transparant: tegen welke problemen lopen jullie aan? Wat willen jullie uiteindelijk bereiken? En waarom doen jullie dit eigenlijk? Zorg dat je niet te hoog van de daken schreeuwt, want dat kan ook verkeerd vallen.
#5 Wees consistent
Draag als gehele organisatie een eenduidige boodschap uit, waarbij het maatschappelijke element overal in terug te vinden is. Om dit te bewerkstelligen is het dus ook noodzakelijk om intern te blijven communiceren over jullie doelstellingen en ontwikkelingen. Zorg dat je binnen je reisbedrijf deelt wat jullie intenties zijn met duurzaam ondernemen en hoe je ervoor wilt zorgen om jullie reizen zo duurzaam mogelijk in te richten.
#6 Interactie
Wanneer je je duurzame boodschap alleen op de website of in de nieuwsbrief van je reisbedrijf vermeldt, dan is er voornamelijk sprake van eenrichtingsverkeer. Ga dus vooral de dialoog aan op social media, om jullie intentie en betrokkenheid met duurzaamheid te versterken. Maar nog belangrijk, om de boodschap uit te leggen aan jullie klanten. Alleen door met ze in gesprek te gaan kun je jullie beweegredenen duidelijk maken.
#7 Laat een andere partij over jullie duurzaamheid vertellen
Wanneer anderen vertellen over jullie duurzaamheid, dan komt dit een stuk geloofwaardiger over dan dat jullie reisbedrijf dit zelf doet. Schrijf dus een enthousiast persbericht over jullie redenen en resultaten, zodat andere onafhankelijke partijen positief over jullie gaan schrijven en praten.
Zorg er dus voor dat je open en eerlijk communiceert over hoe jullie duurzaam ondernemen. Zijn er dingen niet helemaal gegaan zoals jullie bedoeling was? Wees hier dan ook open over, en vertel er meteen bij hoe jullie dit in de toekomst gaan verbeteren. Dat schept een hoop vertrouwen en waardering!
Bronnen: Dossier Duurzaam, Marketingfacts