Adverteren op Pinterest: de tips & tricks

Gepubliceerd op: 17-10-2019

Afgelopen jaar groeide Pinterest met 18%, en het dagelijkse gebruik met wel 25%. Wereldwijd gebruiken meer dan 250 miljoen mensen dit platform voor hun dagelijkse portie inspiratie, waarbij Travel een populair onderwerp is. En het mooie is: sinds april dit jaar kun je ook eindelijk adverteren op Pinterest. En dat biedt volop kansen. Bas van SDIM vertelt al een beetje hoe het in elkaar steekt.

De advertenties en doelstellingen

Adverteren op Pinterest kun je op verschillende manieren doen. Je kunt namelijk kiezen uit vier verschillende advertenties:

  • Promoted Pins

  • Promoted video pins

  • Promoted Carousels

  • Promoted App pins

Daarbij kun je verschillende doelstellingen hebben: naamsbekendheid, videoweergaven, verkeer en app installaties. Met de eerste twee kun je meer bekendheid realiseren voor je reisproduct. De campagnes hiervan worden geoptimaliseerd aan de hand van een CPM-bieding (kosten per 1.000 vertoningen). De andere twee doelstellingen (verkeer en app installaties) zijn op basis van CPC (kosten per klik) en CPI (kosten per installatie). De doelstelling verkeer is perfect om vakantiegangers naar je website te trekken. Je kunt ze daarbij ook tot actie laten overgaan. Denk aan het opgeven voor de nieuwsbrief, een vrijblijvende offerte opvragen of een brochure downloaden. Bij de doelstelling app-installatie helpt Pinterest je gebruikers te vinden die mogelijk geïnteresseerd zijn in je app.

De campagnestructuur

De campagnestructuur is onderverdeeld in drie elementen: campagnes, advertentiegroepen en gesponsorde pins. Een campagne kan meerdere advertentiegroepen hebben en daaronder vallen de gesponsorde pins. Per campagne kies je de doelstelling en het budget dat je te besteden hebt. Heel simpel dus.

Waar worden je pins getoond?

Je gepromote pins kunnen op twee plekken getoond worden. In het geval van ‘Browse’ is dat in de nieuwsfeed van de gebruiker waar hij of zij doorheen scrolt. Maar je kunt ook kiezen voor ‘Search’, waarbij je pins worden getoond op basis van waar de gebruiker op zoekt. Dan kom je dus tussen de zoekresultaten te staan. Ook een interessante.

Targeting mogelijkheden

Pinterest weet als geen ander waar gebruikers in geïnteresseerd zijn, en zelfs in welke levensfase zij zitten. Het is dan ook heel belangrijk om de juiste interesses van je doelgroep op te geven. Hoe relevanter deze zijn, hoe beter de kwaliteit van je advertentie. Ook hiervoor biedt Pinterest je verschillende opties, van ‘Brede Match’ waarbij er breed wordt gezocht op basis van je zoekwoorden tot ‘Negatieve Match’ waarbij je irrelevante zoekwoorden uit de brede match kunt uitsluiten. Ook kun je Pinterest de mogelijkheid geven om zelf een doelgroep samen te stellen op basis van de interesses.
 
Ook interessant is de Custom Audience targeting. Daarmee kun je gebruikers targeten door je eigen klantendata in te zetten. Zoals e-mailadressen, mobiele-advertentie-ID’s en websitebezoekers. Ook is het mogelijk om deze data in te zetten voor het creëren van vergelijkbare doelgroepen.

De eerste bevindingen

Femke Marcar van MassMovement probeerde het met een campagne uit en kwam met interessante inzichten. Zo bleek dat de kosten een stuk lager liggen dan adverteren op Facebook en Instagram. Zowel de CPM als de CPC was een stuk lager, tot wel 94%. Maar daarentegen bleek ook dat de bezoekers vanuit Pinterest korter op de website bleven hangen. Pinterest levert dus meer verkeer op, maar of deze traffic kwalitatief even goed is als die uit de andere social media kanalen, is nog maar de vraag.
 
Femke heeft drie tips voor je om een goede Pinterest campagne op te zetten.

1. De lengte van je copy

Bij je advertentie kun je wel 100 karakters in de header kwijt. Alleen zijn die niet allemaal zichtbaar in de feed. Beter is dus om je titel zo kort en krachtig mogelijk te houden. Maximaal 30 karakters, zodat je tekst niet wegvalt. De overige tekst mag wel 500 karakters zijn. Maar toch is 50 genoeg, less is more.

2. Keywords gebruiken

Ook op Pinterest kun je op interesses targeten. Maar nog beter werkt het om keywords in te zetten. Je kunt ook combinaties van beide maken. Ook adviseert Femke om ad-groups in te zetten op basis van verschillende custom-audiences.

3. Conversies meten

Het is uiteraard handig om de conversie te meten. Dat doe je door Pinterest-pixel te gebruiken en een event aan te maken. Ook is het handig om de tag helper voor Google Chrome te installeren.
 
Op naar Pinterest dus om je campagne op te zetten. We hopen dat het je veel nieuwe kansen biedt.

Wist je trouwens dat je ook op Linkedin kunt adverteren? Wellicht is dit ook een interessant platform om conversies te realiseren voor jouw reisbedrijf.


 
Bronnen: www.marketingfacts.nlwww.sdim.nl

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.