Online personalisatie is de toekomst

Gepubliceerd op: 02-05-2019

Je wilt jouw klanten laten stralen. Natuurlijk! En je wil zorgen dat ze zich speciaal voelen tijdens het boeken van hun reis. Niet alleen omdat je je daar als reisorganisatie beter bij voelt, maar ook omdat het meer oplevert. Daarbij komt nog eens dat de communicatietrends snel veranderen. Content is king, maar de toekomst van content is context. Aldus Martin van Kranenburg, docent bij Beeckestijn Business School.



Hij houdt zich al meer dan 20 jaar bezig met het onderwerp ‘hoe maak je van een zoeker een boeker?’. Martin zegt: "Het doel op zich is in al die jaren niet veranderd, maar de manieren en tools waarmee je dat doel kan bereiken, hebben een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Veel marketeers zijn dan ook gericht op de nieuwe technieken, maar het zou beter zijn als allereerst het doel in kaart wordt gebracht met een online personalisatie raamwerk". En hoe je dit dan precies? Wij vertellen je er meer over. 
 

Meer beleving = meer omzet

Niet voor niets gelooft 90% van de marketingprofessionals dat personalisatie het instrument van de toekomst is. Zo heeft onderzoeksbureau Smart Insights bijvoorbeeld aangetoond dat 48% van de consumenten significant meer spendeert als de beleving is gepersonaliseerd. Online personalisatie is dan ook een must, en dat vraagt om een personalisatiestrategie.

Helaas ligt hier geen kant en klare formule voor klaar, want deze is voor elk reisbedrijf anders. Al zijn vindbaarheid, bruikbaarheid, overreding en profilering wel de sleutelwoorden in de conversiepiramide. Een ding staat sowieso vast: je moet je doelgroep meteen zien te prikkelen en pakken, want hun aandacht is zeer beperkt.
 

Wat is jullie doel als reisbedrijf?

Het is belangrijk om volgens je doelstellingen te communiceren met je doelgroep. Zo weet je immers wat je moet vertellen om je doel te behalen en relevant te zijn voor je klant. 74% van de consumenten vindt nutteloze content irritant. Zonde van de tijd. Nóg een goede reden dus om je doelgroep gepersonaliseerde content aan te bieden. Je moet ze zien te verleiden!
 

Personalisatieraamwerk

Hoe pak je deze verleidingsstrategie aan? Allereerst door uberhaupt een strategie op te zetten. Martin is groot voorstander van een personalisatieraamwerk. Hierbij begin je met het vaststellen van je doel. Hij komt met een mooi voorbeeld uit de reisbranche.

Stel, de maand november heb je nog maar weinig boekingen binnengekregen. Bepaal dan je doelgroep hiervoor, bijvoorbeeld jonge gezinnen met kinderen die nog niet naar school hoeven. Zodra zij op je website ‘twee volwassenen en een baby’ selecteren, dan kun je hier vervolgens direct je content op aanpassen. Zoals hotels met veel kinderfaciliteiten. En ook kun je de reviews van gezinnen met jonge kinderen naar boven halen.
 

Inspirerend: content per doelgroep

Zo pas je dus de content per doelgroep aan, zonder dat de bezoeker dit merkt. Reken maar dat dit je conversie ten goede komt! Op zoek naar meer inspiratie? Bekijk ons artikel met de allernieuwste trends op marketingebied of laat je inspireren door andere artikelen in de categorie innovatie & inspiratie.  

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.