AI en ChatGPT toepassen in je werk? Schrijf je in voor de workshop en leer de basisprincipes! Meer informatie en inschrijven, klik hier.

Slim adverteren op LinkedIn: de tips & tricks

28 okt 2019

LinkedIn is een heel ander netwerk dan Instagram en Facebook. Hier zie je niet zo snel leuke vakantiefoto’s met een wijntje in de hand langskomen, want het is veel meer op professionele activiteiten gericht. En dat biedt juist weer andere kansen. In de eerste plaats zijn LinkedIn gebruikers op zoek naar nieuwe kennis en professionele kansen. De een zal zoeken naar een nieuwe baan of opdracht, en de ander juist naar een nieuwe werknemer. Steeds meer leden kiezen er dan ook voor om te adverteren om hun doelgroep en doelstelling te bereiken. Ben jij dat ook van plan? Dan leggen we je graag kort en krachtig uit hoe dat in zijn werk gaat.

Waar voor je geld

Er wordt weleens gezegd dat adverteren op LinkedIn duur is. Maar het is maar hoe je het bekijkt. Ja, de kosten per klik zijn duurder dan op Facebook en Instagram. Maar je kunt wel heel specifiek targeten, waardoor de uiteindelijke kosten per lead of conversie lager zijn. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een specialist in de reiswereld? Dan loont het al snel om op LinkedIn te adverteren.

Gericht targeten

We gaan wat dieper in op die targeting. Je kunt je promoties richten op allerlei zakelijke gegevens. Denk aan bedrijfsnaam, -tak en –grootte. Maar vergeet vooral ook niet de gegevens van je doelgroep mee te nemen, zoals functie, studierichting en vaardigheden. Misschien is er wel een interessante LinkedIn groep waar veel medewerkers in de reiswereld lid van zijn. Zo kun je in een keer een grote groep targeten.

Audience matching

In het artikel ‘Zeven stappen om succesvol te adverteren op LinkedIn’ hebben we al even kort gesproken over Audience Matching. Een interessante manier van targeten. Er zijn drie varianten:

1. Website retargeting
Hierbij richt je je content op mensen die eerder al een keer je website hebben bezocht. Je kunt zelfs een specifieke pagina opgeven. 

2. Account targeting
Dit is specifiek targeten op medewerkers van bepaalde bedrijven. Dit doe je door het uploaden van een lijst met minimaal 300 bedrijfsnamen.

3. Contact targeting
Je kunt ook e-mailadressen uploaden. Maar dan moet je deze adressen wel op de juiste manier hebben verkregen. Ook hierbij is het minimum 300 herkende profielen.

Tekstadvertentie of sponsored content?

Hoe wil je dat je advertentie eruitziet? Je kunt kiezen uit twee mogelijkheden: een tekstadvertentie of sponsored content. De tekstadvertenties zie je terug in de rechterzijbalk (met eventueel een afbeelding erbij) of helemaal bovenaan. Sponsored content valt beter op, want die wordt in de tijdlijn weergegeven. Daardoor lijkt het minder op een advertentie en wordt deze sneller gelezen. Een afbeelding erbij is een aanrader. Wist je dat een beeld met mensen erop een CTR-stijging van 160% oplevert?

Wat wil je bereiken?

Je hebt de mogelijkheid om te kiezen uit drie doelen:

1. Doorsturen naar je website 
Deze wordt het meest gekozen.

2. Leads verzamelen
Het invullen van een formulier wordt de doelgroep heel makkelijk gemaakt, want LinkedIn vult gegevens als naam, functietitel, e-mailadres, bedrijf etc. alvast voor hen in.

3. Video weergaven vergroten
Deze optie is relatief nieuw. 

De ingredinten voor de advertentie

Je kunt kiezen voor een combinatie tussen tekst, beeld en een link. Maar ook video is mogelijk. De meest recente mogelijkheid is de carrousel advertentie, een serie van beelden. Ideaal om bijvoorbeeld jullie reisdiensten mee te promoten. 

Vergeet je landingspagina niet

Je hebt zo’n goede advertentie opgezet dat de bezoekers binnenstromen op je website. Supergoed! Maar doen ze daar ook echt wat je zou willen? Check dus even extra of je landingspagina in orde is vrdat je daadwerkelijk gaat adverteren. Denk aan je doel! Zoals een aanvraag voor een vrijblijvende offerte, of het downloaden van een brochure over reizen door Canada.
 
Zo, aan de slag dan maar. Tip: maak verschillende advertenties, dan kun je kijken welke het beste scoort. Meer weten? Lees dan ook het artikel Zeven stappen om succesvol te adverteren op LinkedIn.


 
Bron: mediaweb.nlblog.hootsuite.com

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.