Hoe maak je extra kans om aangenomen te worden bij je droombedrijf?

Gepubliceerd op: 14-03-2019

Op een bepaald punt in je carrière heb je misschien wel een droombedrijf in gedachten waar je héél graag voor zou willen werken. Op een positie die je op het lijf geschreven is. Wie weet trekt de leuke bedrijfscultuur je aan, de aantrekkelijke voordelen, de grootte van de organisatie of dat het heel dicht bij huis is. Hoe dan ook: als je een paar bedrijven in je hoofd hebt, houd ze dan goed op je radar! En kom ook op die van hen te staan, nog voordat je gaat solliciteren.

Nog op zoek naar je droombedrijf?

Ken je eigenlijk nog helemaal geen bedrijf waar je graag voor zou willen werken? Denk dan eens na over de kenmerken waar jouw ideale werkgever aan zou moeten voldoen. Zoek vervolgens bedrijven die overeenkomen met jouw interesses. Of zoek op Google naar de 50 beste reisbedrijven. Heb je er wat gevonden die helemaal bij jou passen? Dan is het tijd om als potentiële werknemer in hun vizier te verschijnen.

Kom zoveel mogelijk te weten

Kom zoveel mogelijk over het reisbedrijf te weten voordat je solliciteert. Door wat achtergrondonderzoek kom je er meteen achter of dit wel écht je droombedrijf is. En ook tijdens je sollicitatiegesprek is het handig. Wanneer je bijvoorbeeld vragen krijgt als ‘Wat weet je al over onze organisatie?’ en ‘Wat zie je jezelf de eerste 30 dagen op het werk doen?’, dan kun je meteen een pasklaar antwoord geven. Lees ook eventuele nieuwsberichten over het reisbedrijf goed door, zodat je op de hoogte bent van nieuwe producten en projecten, maar ook van incidenten of problemen. Denk erover na wat je daarvan vindt, zodat je (als buitenstaander) betrokken overkomt. Dit wordt namelijk als heel positief ervaren. Uiteraard is het ook handig om op de hoogte te zijn van vrijkomende posities. Houd de vacaturepagina’s, social media en de nieuwsbrief dus goed in de gaten. Zo krijg je meteen een idee naar wat voor mensen ze op zoek zijn, en op welk type baan je veel kans maakt.

Volg ze op de voet

Voordat je solliciteert, is het aan te raden om het bedrijf een periode lang te volgen. Wie weet herkennen ze je naam dan al wanneer je gaat solliciteren. Wat kun je zoal allemaal doen?

  • Social media. Facebook, Twitter, Instagram, Tumblr, Pinterest - er zijn zoveel social mediakanalen en de kans is groot dat het bedrijf of de bedrijven waar je interesse in hebt een aantal accounts hebben. Maak contact met ze en let op hun updates.
  • LinkedIn. Volg ze op LinkedIn. Bekijk met wie je verbonden bent bij het betreffende bedrijf en met wie je nog een connectie kunt maken. Check ook regelmatig hun LinkedIn-pagina voor de meest recente vacatures.
  • Zoek naar specifieke werving gerelateerde accounts. Sommige grotere bedrijven hebben aparte accounts voor wervingsdoeleinden. Als je door die feed bladert, zie je veel actuele vacatures. Twitter kan een goede manier zijn om in contact te komen met de personeelsafdeling die anders nog weleens moeilijk te bereiken is.
  • Update je eigen account. Als je op social media interactief wilt zijn met een bedrijf, dan is het raadzaam dat je eigen profiel er professioneel uitziet. Controleer deze even om er zeker van te zijn dat er niets ongeschikts op staat. Check meteen ook je privacy instellingen om te zien wie wat op jouw pagina kan bekijken.
  • Maak een bladwijzer voor de vacaturepagina. De meeste bedrijven hebben een aparte pagina met vacatures. Maak een bladwijzer van deze pagina's en controleer ze regelmatig.
  • Zoek naar een gelegenheid om een recruiter te ontmoeten. Veel bedrijven nemen deel aan banenbeurzen en carrière-netwerkevenementen. Kijk op de website van de werkgever om te zien of zij hierbij aanwezig zullen zijn. In dat geval kun je aldaar persoonlijk contact maken en je cv overhandigen. Zorg ervoor dat je de tijd neemt om direct na elk evenement nog even contact te zoeken met alle recruiters die je hebt ontmoet.
  • Wees niet bang om contact op te nemen met het bedrijf. Als je een vraag hebt - zoals of een baan waar je interesse in hebt al weg is of niet, of dat het bedrijf in de nabije toekomst op zoek gaat naar iemand zoals jij - neem dan contact op. Stuur gewoon een beleefde en professionele e-mail met je vraag. Niet alleen raakt de personeelsafdeling bekend met je naam, ook is het een goede weergave van je enthousiasme en interesse.


Kortom, ook al heeft je droombedrijf nog geen geschikte openstaande vacature, tóch kun je nu alvast actie ondernemen op het binnenhalen van je toekomstige droombaan. Sta je op het punt om te gaan solliciteren, lees dan vooral ook even deze artikelen met tips door. Succes!

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.