Schrijf je nu in voor de workshop 'Verbind verschillende generaties op de werkvloer' Meer informatie & inschrijven.

Redenen om te innoveren in travel bezien vanuit verschillende reisorganisaties en technieken: Deel 2

14 jun 2018

Door: Lobke Elbers

Tijdens de zevende editie van de Reiswerk Studenten Challenge dit jaar op Ibiza, spraken (niche) touroperators, een zakenreisorganisatie, travel agent, camping-en vakantieparkspecialist, consolidator, airline en airport over de redenen om te innoveren, bezien vanuit diverse doelgroepen en technieken om deze innovaties te realiseren. En daar gaat dit blog over. Innovatie door techniek, op product- en serviceniveau volgens de Nederlandse travel industrie.

In deel 1 lieten we ANWB, ANVR, ATPI en Airtrade aan het woord. In dit artikel laten we Sunweb, Schiphol, Thika Travel, Transavia en Vacanceselect  aan het woord.

Sunweb Group – alles in house alles online

Om in de snel veranderende wereld ook intern alles op rolletjes te houden, kiest Sunweb ervoor om alle kennis die over online gaat inclusief de bijbehorende skills letterlijk in huis te halen door de juiste mensen aan te nemen die hier expert in zijn. Als je reisproducten aanbiedt online, moet je ook leading zijn in de kennis die je hierover hebt.

Schiphol – dichtbij de klant opereren

Tanja Dik (Directeur Consumer Products & Services) bij Amsterdam Airport Schiphol vindt het belangrijk om dicht bij de klant bezig te zijn met innovatie; de passagier. Het juist afstemmen van het aanbod met de klantbehoeften vormen naast het strategisch inspelen op trends volgens Tanja de basis van een mooie uitdaging om de commercile doelstellingen van Schiphol te realiseren.

Vier pijlers maken het interessant om binnen Schiphol bezig te zijn met innovatie;
1. Dichtbij de uiteindelijke klant opereren
2. Commercieel bezig zijn
3. Werken in een passievolle omgeving (travel)
4. Werken in lijn met een team.


Bij nieuwe mensen in het team wordt gekeken naar persoonlijkheid boven CV. Om te innoveren heb je namelijk competenties nodig als nieuwsgierigheid, diversiteit, en veranderbereidheid.

Thika Travel – customer focus & experience

Onvergetelijke herinneringen beginnen bij de dromen van de klant. Thuis, als zij in geuren en kleuren voor de eerste of voor de 25ste keer over hun vakantiedromen vertellen en er voor hen niets anders ligt dan een blank vel papier.

Joost Tania (Chief Experience Officer), oprichter & eigenaar van Thika Travel weet als geen ander dat innovatie ook op persoonlijk en sociaal vlak heel goed mogelijk is. Innovatie op basis van oprechte persoonlijke aandacht voor zowel reizigers als lokale communities, met als eindproduct een exclusieve reis op maat naar de mooiste plekken op de wereld. Soms brengen zij zelfs de eerste blanke reizigers naar een bestemming of een community. Ze verkopen geen bestemmingen, maar zoals ze zelf zeggen, experiences.

‘Wij geven de voorkeur aan een vorm van reizen waarbij de lokale community ook profiteert’’

En met een deel van het bedrag van de reizen, wordt genvesteerd in het behoud van lokale gemeenschappen. Thika Travel gelooft in een eerlijke vorm van reizen waarbij lokale communities daadwerkelijk profiteren van bewust toerisme, in plaats van groepen toeristen die een bestemming overspoelen en vooral nemen en niets teruggeven.
 

Transavia – maximize impact with a minimal budget

Bold, brave en radical. Dat zijn drie eigenschappen die Vincent Thamm (Agile Business Coach) en Ines Verburgh (Lead Passenger Experience & Innovation) van Transavia beiden bezitten. Ze zijn een zogenaamde ‘Harry’. De personen die het binnen de organisatie net even anders doen dan de anderen en de vrijheid nemen en voelen om ideen te realiseren in hun werk.

‘’Innovatie komt vanuit mensen. Dat zijn niet alleen de lumineuze ideen, maar ook procesverbeteringen. Alles wat waarde levert.’’

Het meest effectief is volgens Transavia de SCRUM-methode, waarmee je samen met een multidisciplinair team binnen drie rollen aan innovatie werkt. Dit kan gaan om zowel innoveren op productniveau als op procesniveau, met de focus op het leveren van directe impact. Er zijn drie rollen; de scrum master (verantwoordelijk voor het proces), de product owner (eigenaar van de inhoud) en het development team. Ook de LEAN-startup methode wordt gebruikt, de drie pijlers zijn invent, improve & create. 

Bij innovatie gaat het om de vraag: voor welke klant kunnen we welk probleem oplossen. Door vijf keer een waarom vraag te stellen, kom je op het echte probleem, waardoor je vervolgens een oplossing kunt bedenken met veel waarde voor de klant. Die oplossing wordt ook wel een MVP genoemd, een minimum viable product. Door feedback op de MVP te vragen aan de klanten, kom je steeds een stukje verder. Na een aantal iteraties is het product uiteindelijk wat het zijn moet (levensvatbaar en heeft klantwaarde), maar wel door in kleine stapjes te werken, iets op te leveren en te testen. Dat wordt ook wel de cyclus van build, measure, learn genoemd.

Vacanceselect – digitale transformatie en human transformatie

De transitie van touroperator naar een e-commercebedrijf is Vacanceselect goed gelukt. Pascal van de Loo (directeur) van Vacanceselect benadrukt dat veranderen klein begint, bij Vacanceselect met vijf mensen om precies te zijn. Digitale transformatie en human transformatie zijn beide nodig voor een succesvolle transitie.

‘’Als we alleen een digitale transformatie zouden doormaken, zouden we een soort Booking worden. Maar Vacanceselect is ook een familiebedrijf, dus dat past niet.’’

Met een klein clubje die in bezit waren van de juiste skillsets is de grote transitie begonnen, de exponentiele groei van websites en talen was de aanleiding en dat was geen efficint proces. Tomorrow was too late. Vacanceselect heeft een kijkje in de keuken genomen van onder andere Transavia en Wehkamp, om te leren hoe je nu precies die digitale en human transformatie kunt aanpakken. 

Inmiddels is de efficiency flow bij Vacanceselect met 85% gestegen, maar liefst 56.000 boekingen lopen nu automatisch door het systeem.

Om met een quote van Pascal en inspirerend filmpje af te sluiten:
‘’De mens is beter in creativiteit, innovatie & sociale intelligentie. Don’t be a wannabe, do it together and just keep swimming.’’

In deel 1 lieten we ANWB, ANVR, ATPI en Airtrade aan het woord.

Join in on the fun!

Ben je benieuwd wat er verder allemaal is gebeurd? Wil je als (reis)bedrijf volgend jaar ook meedoen aan d business course van de travel industrie? En jouw bijdrage leveren aan ht visitekaartje van de travel industrie richting toekomstig top talent?

Klik hier voor alle informatie over de Reiswerk Studenten Challenge!
 

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.