Redenen om te innoveren in travel bezien vanuit verschillende reisorganisaties en technieken: Deel 1

Gepubliceerd op: 13-06-2018

Door: Lobke Elbers

Tijdens de zevende editie van de Reiswerk Studenten Challenge dit jaar op Ibiza, spraken (niche) touroperators, een zakenreisorganisatie, travel agent, camping-en vakantieparkspecialist, consolidator, airline en airport over de redenen om te innoveren, bezien vanuit diverse doelgroepen en technieken om deze innovaties te realiseren. En daar gaat dit blog over. Innovatie door techniek, op product- en serviceniveau volgens de Nederlandse travel industrie.

In dit artikel laten we ANWB, ANVR, ATPI en Airtrade aan het woord. Schiphol, Sunweb Group, Thika Travel, Transavia en Vacanceselect volgen in deel 2.

ANWB – innovatie is niet bedreigend, het biedt kansen

In de ideale wereld denkt iedere reisorganisatie vandaag na over hoe je met de veranderingen van morgen kunt omgaan. René Herrewijnen, business innovation consultant bij ANWB zegt daarover terecht:

‘’ Innovatie bedreigt de wereld niet, innovatie is juist een kans voor de wereld. Innovatie is constant in verandering en dat is precies wat we nodig hebben om ons constant te blijven door ontwikkelen.’’

Het maakt immers niet uit waar je verstand van hebt, je hoeft niet alles te weten van de reisindustrie om te kunnen vernieuwen. Hij vindt het belangrijk dat de travelindustrie, ook die branchevreemde partijen in hetzelfde speelveld ziet. Iedereen kan immers tickets en reizen verkopen, maar het is juist interessant om te kijken hoe die andere partijen dezelfde markt betreden.

Voor medewerkers betekent dit ook dat zij moeten openstaan voor verandering. Je kunt niet stil staan. Op zijn minst dienen volgens hem alle medewerkers innovatie te omarmen, door er zelf voor te zorgen dat zij qua kennis bijblijven.

Waar de ANWB op dit moment qua innovatie naar kijkt; is het ontwikkelen van ‘speech’; oftewel, je praat tegen een apparaat, en dat gaat iets doen.

‘’Praten tegen een smartphone dat zijn mensen inmiddels wel gewend, maar praten tegen je auto, dat snapt niet iedereen terwijl het precies hetzelfde is.’’

Op dat gebied gaat er veel gebeuren voor ANWB. ANWB speelt een grote rol in content, als een reiziger ergens ter wereld rondloopt en die vraagt zich iets af, zou ANWB een rol moeten kunnen spelen in het vertellen wat het antwoord op die vraag is.

‘’Technologie en internationalisering gaan samen en maken elkaar mogelijk. Feitelijk lopen we daardoor nu in dezelfde arena rond als Samsung, Google en Mercedes.’’

Ook startups weten ANWB te vinden. Ze werken in COSTA verband (corporates en startups). ANWB weet dat startups belangrijk zijn voor innovatie en bovendien voor de BV Nederland. Ze zien er het belang van in. ANWB organiseert pitch events en hopen met het beste idee dat daaruit komt in contact te blijven. Alles om relevant te blijven voor de ANWB-klant en net weer een stapje voor te liggen.

ANVR – hightech en hightouch

Waar het onderscheidend vermogen volgens Frank Oostdam (voorzitter en directeur) van de ANVR, in de toekomst ligt, is de manier waarop organisaties contact zoeken en houden met de klant. In andere woorden, de focus op hoe de klant gevonden wordt en hoe je deze kunt bedienen.

‘’Als het gaat om online, zijn we in travel samen met telecom, een van de grootste sectoren. Maar de dynamiek voor de toekomst zit voornamelijk in de combinatie hightech en hightouch.

Ondanks dat de travel een sterk gedigitaliseerde sector is, bieden we nog steeds een emotioneel product aan waar ook de klant begrijpen enorm van belang is. Het is de magische combinatie van mens en IT, die innovatie in de travel industrie zo interessant maakt volgens Frank.

ATPI – (branche) vreemdgaan

De meeste innovaties komen van buiten de branche onderstreept ook Marjon Bloemkolk (Head of Corporate Communications & Marketing) van ATPI. De klanten van ATPI verwachten allemaal iets anders, van dj op wereldtournee tot rozenteler of energiebedrijf. Haar advies is om zeker ook eens te kijken naar inspirators als Steven van Belleghem en Pieter Zwart wanneer het gaat over innoveren.

‘’(Branche) vreemdgaan is niet zo’n gek idee.’’

Daarnaast, als je als organisatie wilt veranderen dan moeten leiders inspireren, het goede voorbeeld geven. Start een blog of videoboodschap voor je medewerkers en doe die ontbijtsessies!

Airtrade – mensen die op IT-gebied volgens de 22ste eeuw denken

Marco van Erp Taalman Kip werkt als commercieel manager bij Airtrade. Volgens hem is de travel industrie een zeer dynamische industrie met een leuk product. Het product spreekt tot de verbeelding. Vakantie vindt iedereen leuk, maar voordat een vakantie tot stand komt, gebeurt er zoveel achter de schermen op het gebied van technologie en innovatie.

‘’De travel industrie heeft heel veel mensen op het gebied van sales, maar er is behoefte aan mensen op IT-gebied die organisaties naar de 21ste en 22ste eeuw kunnen tillen. We hebben mensen nodig die bedrijven kunnen veranderen en IT binnen een bedrijf centraal kunnen stellen.’’

Steeds meer partijen willen actief zijn in travel. De traditionele partijen zullen daarop moeten inspelen om relevant te blijven. De branche groeit daardoor ook erg hard.

In deel 2 laten we Schiphol, Sunweb Group, Thika Travel, Transavia en Vacanceselect aan het woord.

Join in on the fun!

Ben je benieuwd wat er verder allemaal is gebeurd? Wil je als (reis)bedrijf volgend jaar ook meedoen aan dé business course van de travel industrie? En jouw bijdrage leveren aan hét visitekaartje van de travel industrie richting toekomstig top talent?

Klik hier voor alle informatie over de Reiswerk Studenten Challenge!
 

 

 

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.