Werkgeluk opnemen in het HR-beleid
12 sep 2023September, de maand van het werkgeluk bij Reiswerk. We gaan in gesprek met Katrien, HR Manager bij reisorganisatie Nordic. Hoe hebben zij werkgeluk in het HR-beleid geïntegreerd?

In een wereld waar de ongerepte natuur van Scandinavië centraal staat, schittert de organisatie Nordic als een specialist in reizen naar deze prachtige regio. Met vestigingen in Nederland en België onder de noemer 'Nordic', en aanvullende zustermerken in België, organiseert het bedrijf authentieke reisbelevingen gebaseerd op echte bestemmingskennis.
Waar de organisatie ooit begon in een bescheiden hutje in het bos met een team van acht enthousiaste collega's, is het sindsdien uitgegroeid tot een bloeiende onderneming met een groeiend aantal medewerkers.
Tien jaar geleden startte Katrien haar avontuur als Travel Designer bij Nordic, toen het bedrijf nog in zijn beginfase verkeerde. Gedurende de jaren is ze meegegroeid met het bedrijf en heeft ze actief deelgenomen aan uiteenlopende projecten. Na verloop van tijd breidde Nordic zich uit met een nieuwe vestiging en nam het aantal medewerkers toe. Deze groeispurt bracht de noodzaak met zich mee om een volwaardige HR-afdeling op te zetten, waar Katrien deel van uit mocht maken. Ze heeft van dichtbij mogen meemaken hoe de achtkoppige organisatie transformeerde naar een organisatie met maar liefst honderd teamleden.
Een bedrijfscultuur vol passie en expertise
Voor Katrien was het doel van de HR-afdeling duidelijk; het behouden van een bedrijfscultuur die vol is van passie en expertise. Om dit te bereiken heeft ze meerdere projecten opgezet die gericht waren op het meten en bevorderen van werkgeluk. Voor haar staan de mensen binnen de organisatie altijd centraal want juist zij zorgen voor de best mogelijke klantenbeleving.
Jaarlijks worden de medewerkers onderworpen aan een onderzoek dat verder reikt dan alleen tevredenheid. Het onderzoek beslaat verschillende aspecten, zoals werktevredenheid, leiderschap, heldere bedrijfsvisie en de mate waarin stress wordt ervaren. Hierbij wordt ook dieper ingegaan op de oorzaken van (on)tevredenheid.
Er bestaan veel onderzoeksmethoden met betrekking tot werkgeluk, maar bij Nordic wordt de onderzoek benadering op maat gemaakt om bij de unieke behoeften van het bedrijf te passen. De algemene tevredenheid is al jaren stabiel en daarom wordt er elk jaar dieper ingezoomd in een ander onderwerp en heeft elk onderzoek een nieuwe focus. Van bedrijfscultuur tot bedrijfsprocessen, van leiderschap tot leren en ontwikkelen, jaarlijks wordt er op een ander onderwerp ingezoomd.
Dit jaar heeft het onderzoek aan het licht gebracht dat medewerkers graag goed geïnformeerd zijn over de bedrijfsontwikkelingen en bedrijfsprocessen, en deze volledig begrijpen. Ook de behoefte aan groeimogelijkheden en teamverbinding kwam sterk naar voor. Op basis van deze bevindingen werd een actieplan ontwikkeld.
Leiderschap als sleutel tot werkgeluk
Om de interne communicatie én groeimogelijkheden te optimaliseren voor alle medewerkers omvatte het actieplan van het afgelopen jaar het onderwerp ‘leiderschap’. Teamleiders zijn dé sleutel tot een goede communicatie met de medewerkers. Zij zorgen voor het waarderen, coachen en doen groeien van hun team. Daarbij is een goede relatie tussen de teamleiders en het topmanagement ook van groot belang. Na een jaar intensief werken aan het verbeteren van deze relaties, zijn de resultaten duidelijk zichtbaar. Er heerst rust, regelmaat en tevredenheid in de organisatie.
Advies van Katrien
‘’Uit de jaarlijkse onderzoeksresultaten blijkt dat medewerkers veel waarde hechten aan goede collegiale sfeer op het werk, interne communicatie, erkenning, interessante taken, en groeimogelijkheden’’, zegt Katrien.
Aan de pijlers van werkgeluk, zoals teamverbinding, werkomgeving, relatie met teamleiders, efficiënte werkprocessen, opleiding en loopbaanbegeleiding, wordt bij Nordic dan ook continu gewerkt. Stressfactoren en persoonlijke aspecten worden met dezelfde zorg behandeld, al dan niet op persoonlijk niveau, waarbij zowel HR als teamleiders betrokken zijn om begeleiding en oplossingen te bieden. Deze aanpak heeft niet alleen geleid tot verminderd verloop en grotere tevredenheid bij zowel werknemer als klant, maar heeft ook de aantrekkelijkheid van Nordic als werkgever vergroot. Zo vinden zij, ondanks de krappe arbeidsmarkt, nog steeds geschikte nieuwe medewerkers.
De adviezen die Katrien biedt aan andere organisaties zijn even waardevol als inspirerend. Ze benadrukt het belang van luisteren naar medewerkers, het begrijpen van individuele geluksfactoren en het creëren van groeikansen.
‘’Medewerkers geven vaak aan het belangrijk te vinden om expert te worden in hun eigen vakgebied en hun kennis te willen verdiepen. Soms geven zij ook aan andere taken op zich te willen nemen van een ander vakgebied. Groeien en ontwikkelen betekent ook niet per definitie verticaal groeien, maar is in ons vak ook vaak net in de diepte of horizontaal. Al zien we gezonde ambitie zeker ook graag komen’’, zegt Katrien.
Groeimogelijkheden zijn essentieel en kunnen leiden tot een bedrijfscultuur waarin ontwikkeling en geluk hand in hand gaan.
Wil je meer weten over het stimuleren van leren bij medewerkers? Schrijf je dan gratis in voor onze HR-Expertmeeting op 31 oktober.