Hybride werken
De coronapandemie en de opkomst van hybride werken heeft de manier waarop we werken blijvend veranderd. De verdeling van thuis en op kantoor werken is hier een belangrijk onderdeel van.
Maar wat houdt hybride werken precies in en hoe pak je dit het beste aan. Op deze pagina vind je meer informatie.
Wat is hybride werken?
Hybride werken betekent dat medewerkers de mogelijkheid hebben om hun werkplek flexibel te kiezen. Dat kan op kantoor zijn of een dag thuis, het werk is leidend voor het kiezen van de locatie. De mate en mogelijkheden om hybride te kunnen werken, kunnen per functie uiteraard verschillen.
Door de coronacrisis heeft het hybride werken of thuiswerken een enorme vlucht genomen. Thuiswerken is vooral geschikt voor dagelijkse werkzaamheden zoals administratieve taken. Maar het kan ook een ideale plek zijn om goed geconcentreerd en gefocust te werken zonder afleiding, bijvoorbeeld bij werkzaamheden als schrijven of programmeren.
Activiteiten met meer interactie zoals teamoverleg, brainstormsessies of trainingen zijn vaak een stuk effectiever als ze fysiek op kantoor plaatsvinden. Hier speelt ook het sociale aspect een grote rol, waarbij het face-to-face ontmoeten ook zorgt voor een beter teamgevoel.
Thuiswerkovereenkomst
Het is belangrijk dat er heldere thuiswerkregels zijn. Het is daarom verstandig om afspraken te maken en deze op te nemen in een thuiswerkovereenkomst. Hierin kun je vastleggen hoeveel uur per week er thuis gewerkt wordt, hoe zorg je voor een goede beschikbaarheid en wat zijn de eventuele thuiswerkvergoedingen. Vergeet ook niet aandacht te besteden aan het belang van goede arbeidsomstandigheden op de thuiswerkplek. De thuiswerkovereenkomst is een aanvulling op de bestaande arbeidsovereenkomst en kan worden opgenomen in het personeelshandboek.
We hebben een voorbeeld thuiswerkovereenkomst beschikbaar om te downloaden. Deze kan worden aangepast aan de specifieke wensen en vereisten van de organisatie.
In de cao voor de reisbranche zijn in artikel 23 - Thuiswerkregeling afspraken opgenomen over de minimale thuiswerkvergoeding voor medewerkers per 1 januari 2025.
Download de thuiswerkovereenkomstScan en actieplan
Hoe ga je als reisorganisatie vorm geven aan dit nieuwe werken. Tegen welke knelpunten loop je aan? Hoe past dit binnen de organisatiedoelstellingen? Welke vormen van samenwerken komen er? Welke werkzaamheden doen de medewerkers thuis en waarvoor komen ze naar kantoor? Hoe ver is jouw organisatie in het hybride werken en welke aandachtspunten zijn er om mee aan de slag te gaan? Een hoop vragen waaruit blijkt dat de verandering naar hybride werken niet vanzelf gaat.
Reiswerk heeft een scan en actieplan ontwikkeld om jouw organisatie te helpen bij het opzetten van een hybride werkbeleid. De scan geeft in een aantal stappen inzicht in de praktische vragen rondom werken en de werkomgeving. Zo krijg je een heldere visie op hybride werken met een concreet aansluitend actieplan.
Hybride werken scan
Met deze scan breng je in kaart hoe ver jouw organisatie is in het hybride werken. Het geeft een beeld welke stappen (nog) nodig zijn om daadwerkelijk hybride te werken.
Hybride werken actieplan
Op basis van de uitkomsten van de Hybride Werken Scan kun je vervolgens een concreet actieplan uitwerken. Hiermee helpen wij je een eindje op weg.