Medewerkers beter kwalificeren

Weet jij hoe je je werk het beste kunt doen in zo min mogelijk tijd? Hoe meer ervaring je hebt hoe beter dat gaat. Maar leren van anderen, coaching of een opleiding kan ook goed helpen.

Voor wie?

Voor alle medewerkers die hun werk beter en/of gemakkelijker willen doen.

Normen

De werkgever moet beleid voeren om de psychosociale arbeidsbelasting (waaronder werkdruk) te voorkomen of, waar dat niet mogelijk is, te beperken.

Hoe?

Voor medewerkers:
• Stel jezelf eens de vraag: wat heb ik aan kennis en vaardigheden nodig om mijn werk (nog) beter te kunnen doen.
• En stel deze vraag ook eens aan een collega of je leidinggevende. Wat vinden zij dat jij nodig hebt?

Voor leidinggevenden:
• Bespreek eens met je medewerker wat hij echt nodig heeft om (nog) beter te kunnen functioneren. Opleiden kan daarbij op vakinhoudelijk gebied, maar ook op het gebied van algemene vaardigheden of communicatie en samenwerking verbeteren.

Meer weten?

  • Cao artikel 13 - Ontwikkeling
  • Op de website van Reiswerk staan in Travel College gratis (voor medewerkers die vallen onder de cao reisbranche) online trainingen over professionele vaardigheden.
  • Met name onervaren en nieuwe medewerkers kunnen door coaching van een ervaren collega of hun leidinggevende zich beter kwalificeren.
  • Ook intervisie tussen medewerkers onderling kan een zinvolle bijdrage leveren aan de ontwikkeling van medewerkers.

Wat levert het op?

Goed gekwalificeerde medewerkers zijn productiever. Voor het bereiken van die kwalificatie is wel opleiding, training en begeleiding nodig.