Werkdruk
Inleiding werkdruk
De werkdruk in een reisonderneming kan variëren. Op het ene moment is het drukker dan op het andere moment, maar ook de werkdrukbeleving kan anders zijn tussen medewerkers. Werkdruk ontstaat wanneer er te veel van iemand wordt gevraagd op het werk, terwijl er te weinig steun of middelen zijn om het werk goed te kunnen doen. Dit kan leiden tot stress, vermoeidheid, of zelfs burn-out. Het Job Demand Resource model legt uit dat werkdruk ontstaat door een disbalans tussen de eisen van het werk (zoals deadlines en hoge verwachtingen) en de middelen die beschikbaar zijn om die eisen aan te pakken (zoals ondersteuning van collega's of tijd om te herstellen). Oorzaken van werkdruk kunnen zijn: een hoge werkbelasting, te weinig autonomie of onvoldoende hulp van leidinggevenden. Het vinden van een goede balans tussen eisen en middelen is belangrijk om gezond en plezierig te blijven werken.
Werkdruk valt, samen met ongewenste omgangsvormen, binnen de Arbowet onder het begrip Psychosociale Arbeidsbelasting (PSA).
-
Signaleren van knelpunten en treffen van maatregelen
Teamaanpak ongezonde werkdruk
In gesprek bij signalen van stress
Coaching
Communicatie en samenwerking
Conflicthantering
Effectiever en efficiënter vergaderen
Flexibilisering van werktijden
Ontwikkelgesprekken
Gewoontes veranderen
Goed inwerken nieuwe medewerkers
Individuele training omgaan met werkdruk
Medewerkers beter kwalificeren
Piekbelasting bij onverwachte fluctuaties
Regelmogelijkheden vergroten
Taakverdeling in evenwicht brengen
Taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden vastleggen
Training voor leidinggevenden
Ziekte door te hoge werkdruk - en wat nu?
Voorkomen van terugval na psychische klachten
Gebruik van sneltoetsen