Coaching

Coaching kan een vorm van begeleiden zijn. Coaching gebeurt vaak na het meeluisteren van gesprekken die de medewerker voert met klanten. Binnen de eigen organisatie zijn regels of richtlijnen opgesteld voor meeluisteren en coachen. Medewerkers kunnen hun leidinggevenden vragen hen naast gespreksvaardigheden op specifieke competenties te coachen. Leidinggevenden kunnen hun medewerkers op die manier ondersteunen bij hun ontwikkeling en de ervaren werkdruk beheersbaar maken.

Belangrijk om op te merken is dat coaching van medewerkers fundamenteel iets anders is dan de beoordeling van een medewerker of bewaking van de kwaliteit. Dit verschil moet voor de leidinggevende en de medewerker duidelijk zijn. Als dit niet duidelijk is dan kan bijvoorbeeld het meeluisteren van gesprekken eerder de werkdruk verhogen in plaats van verlagen.

Voor wie?

Voor alle medewerkers en leidinggevenden in de reisbranche.

Normen

De werkgever moet beleid voeren om psychosociale arbeidsbelasting (waaronder werkdruk) te voorkomen of, waar dat niet mogelijk is, te beperken.

Hoe?

Voor medewerkers:
• Stel jezelf vragen over wat je wilt leren om je werk beter uit te voeren en om je werk beter aan te kunnen. Bespreek deze vragen met je leidinggevende.

Voor leidinggevenden:
• Luister naar de vragen van je medewerkers en ondersteun hen waar mogelijk. Schakel een expert binnen de organisatie in als er (extra) ondersteuning nodig is. Bekijk ook wat medewerkers van elkaar kunnen leren en biedt ze de gelegenheid om bijvoorbeeld eens met elkaar mee te kijken en te luisteren.

Meer weten?

Vraag binnen je eigen organisatie naar het coachingsbeleid.

Wat levert het op?

Het positieve effect voor de medewerker is persoonlijke ontwikkeling, een gezonde werkdruk en meer werkplezier. In het werk betekent dit vaak effectiever en efficiënter functioneren.