Taakverdeling in evenwicht brengen
Bij een goede taakverdeling heb jij het net zo 'druk' als je collega's. Ook bij het verdelen van moeilijke en makkelijke taken is gekeken naar een goede verdeling. Een gelijkmatige taakverdeling verlaagt de werkdruk over de breedte.
Voor wie?
Voor iedereen die in een team werkt.
Normen
De werkgever moet beleid voeren om de psychosociale arbeidsbelasting (waaronder werkdruk) te voorkomen of, waar dat niet mogelijk is, te beperken.
Hoe?
Voor medewerkers:
• Als je vindt dat de taakverdeling in jouw team kan verbeteren, breng het dan naar voren in het werkoverleg of een ontwikkelgesprek.
• Als je nieuwe taken krijgt, waar je naar jouw idee extra training of hulp voor nodig hebt, geef dat aan bij je leidinggevende.
Voor leidinggevenden:
• Wil je weten wat er mogelijk is op dit gebied? Maak dan eens samen met je medewerkers een overzicht van de taken die hiervoor in aanmerking komen. En bekijk vervolgens welke taken je kunt herverdelen. Vaak komen taken in aanmerking die niet expliciet in de functie zitten, maar zo gegroeid zijn.
• Vraag eerst eens naar suggesties van de medewerkers zelf en kijk daarna wat je eigen ideeën zijn. Dat vergroot de betrokkenheid en het draagvlak voor verandering enorm.
• Medewerkers hebben verschillen in kennis, kunde, belastbaarheid en ambitie. In hoeverre kan je hier als leidinggevende rekening mee houden bij de taakverdeling? En wat voor invloed heeft dat op de motivatie van je medewerkers?
Hoe?
Voor medewerkers:
• Als je vindt dat de taakverdeling in jouw team kan verbeteren, breng het dan naar voren in het werkoverleg of een ontwikkelgesprek.
• Als je nieuwe taken krijgt, waar je naar jouw idee extra training of hulp voor nodig hebt, geef dat aan bij je leidinggevende.
Voor leidinggevenden:
• Wil je weten wat er mogelijk is op dit gebied? Maak dan eens samen met je medewerkers een overzicht van de taken die hiervoor in aanmerking komen. En bekijk vervolgens welke taken je kunt herverdelen. Vaak komen taken in aanmerking die niet expliciet in de functie zitten, maar zo gegroeid zijn.
• Vraag eerst eens naar suggesties van de medewerkers zelf en kijk daarna wat je eigen ideeën zijn. Dat vergroot de betrokkenheid en het draagvlak voor verandering enorm.
• Medewerkers hebben verschillen in kennis, kunde, belastbaarheid en ambitie. In hoeverre kan je hier als leidinggevende rekening mee houden bij de taakverdeling? En wat voor invloed heeft dat op de motivatie van je medewerkers?
Meer weten?
Soms helpt het door goed te kijken wie er bij welke vergadering aanwezig is. Kijk ook eens bij Effectiever en efficiënter vergaderen. Het kan ook helpen de taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden aan te passen.
Wat levert het op?
Bij medewerkers die te veel en/of te moeilijke taken hadden kan de werkdruk fors afnemen. En medewerkers die te weinig en/of makkelijk werk hadden kunnen meer gemotiveerd en uitgedaagd worden. Kortom de balans in het team gaat vooruit.