Goed inwerken nieuwe medewerkers

Het is verstandig om een nieuwe medewerker zo snel en zo goed mogelijk aan de slag te laten gaan, volgens de werkwijze van de organisatie. Onvoldoende opgeleide of ingewerkte medewerkers leiden tot minder goede dienstverlening aan de klant en ze zijn een belasting voor ervaren collega’s, omdat ze veel vragen of omdat hun fouten door hen hersteld moeten worden.

Voor wie?

Voor alle nieuwe medewerkers en hun leidinggevenden.

Normen

De werkgever moet beleid voeren om psychosociale arbeidsbelasting (waaronder werkdruk) te voorkomen of, waar dat niet mogelijk is, te beperken.

Hoe?

Voor medewerkers:
• Vraag om handige tips (bijv. over werkprocessen en mogelijke knelpunten in het werk) van ervaren collega’s.
• Vraag je leidinggevende om begeleiding, eventueel van een ervaren collega, als je daar behoefte aan hebt.

Voor leidinggevenden:
• Zorg dat er binnen je organisatie een duidelijke handleiding is voor het inwerkprogramma van een nieuwe medewerker.
• Indien in het inwerkprogramma inzet van collega’s is vereist, zorg dan dat deze collega’s in hun dagelijks werk hier ook voldoende tijd voor krijgen (in plaats van als extra belasting).
• Voer regelmatig voortgangsgesprekken met je nieuwe medewerker.
• Peil bij de ervaren medewerkers of de nieuwe collega goed ingewerkt raakt.

Meer weten?

Informeer binnen je organisatie naar het inwerktraject.

Wat levert het op?

Medewerkers die goed zijn ingewerkt beschikken sneller over de juiste kennis, vaardigheden en ervaringen. Ze zijn sneller productief en de kans dat ze snel vertrekken, is kleiner. Voor de collega’s is een goed ingewerkte nieuwe medewerker geen extra belasting. Dat zorgt voor een prettige werksfeer.