Gewoontes veranderen

Als je met een ongezond hoge werkdruk en veel deadlines werkt moet je prioriteiten stellen. En dan kan je een afspraak wel eens moeten verzetten of afzeggen. Als de werkdruk hoog blijft en je steeds vaker afspraken moet afzeggen, kan het een gewoonte worden. Op een gegeven moment schat je de benodigde tijd niet meer serieus in. Het belangrijkste gebeurt toch altijd last minute en het minder belangrijke wordt toch altijd uitgesteld. Geldt dit voor jou en/of bij jouw collega's? Leven jullie in een 'waan-van-de-dag-cultuur'? Of wil je liever werken met 'afspraak is afspraak'? In dat geval is het tijd om te veranderen!

Voor wie?

Voor teams en reisondernemingen die over doorzettingsvermogen beschikken en waarbij gewoontes moeten veranderen.

Normen

De werkgever moet beleid voeren om de psychosociale arbeidsbelasting (waaronder werkdruk) te voorkomen of, waar dat niet mogelijk is, te beperken.

Hoe?

Voor medewerkers:
• Kaart werkgewoontes bij je leidinggevende aan als je je er niet prettig bij voelt. Het kan nooit de bedoeling van een werkgever zijn dat er minder goed dan mogelijk wordt gewerkt!
• Merk hoe lastig het is om een gewoonte te veranderen door iets in je ochtend- of avondgewoontes te veranderen. Bijvoorbeeld door de volgorde van aankleden, koffiezetten, brood smeren en krant lezen te veranderen.
• Maar waarom is veranderen zo moeilijk? Het antwoord is simpel: omdat we vaak het einddoel te groot of te vaag maken! De oplossing: maak kleine stapjes voor jezelf.
• Mensen OVERSCHATTEN vaak wat ze in een dag kunnen bereiken maar ONDERSCHATTEN net zo vaak wat ze in een jaar kunnen bereiken.
• Want stel dat je GEDULD hebt en iedere dag een heel klein stukje aan je grotere doel gaat werken. Laten we zeggen, iedere dag 1%. Je zou denken, dat schiet niet op, maar na honderd dagen is dat wel mooi 100%. Doel bereikt, gewoonte veranderd en blijvend!

Voor leidinggevenden:
• Gewoontes veranderen gaat niet vanzelf; je moet er wel wat voor doen.
• Benoem samen met medewerkers welke gewoontes niet wenselijk zijn en stel een A4-tje op met de gewenste 'Zo zijn onze manieren'.
• Spreek een proefperiode af waarin je aandacht geeft aan elkaar en elkaar aanspreekt op het gewenste gedrag. Deel complimenten uit bij wat goed gaat en leer van de fouten die nog worden gemaakt.
• Markeer het eind van de proefperiode als nieuwe start en verbindt consequenties aan het niet houden aan de afspraken. Blijf complimenten geven aan wie het lukt om het goed te doen.
• Is jouw afdeling niet de enige in het bedrijf waar een waan-van-de-dag-cultuur heerst? Overweeg dan een cultuurveranderingstraject voor het hele bedrijf. Kaart je idee bij de andere leidinggevenden aan.
• Besef dat je altijd een voorbeeldfunctie hebt. Goed voordoen doet goed volgen!

Meer weten?

• Lees meer over een veranderingstraject in een team;
• Inspiratie bij het creëren van een verandering krijg je van het boekje Pinguïns op een smeltende ijsberg. Het boek is ook in het Nederlands verschenen;
• Informatie over Organisatiecultuur en een test welke cultuur bij jou past.

Wat levert het op?

Een werkomgeving waarin uitstellen en afstellen normaal is, is niet functioneel. Medewerkers voelen zich daar niet prettig bij. Er wordt minder productief en minder creatief gewerkt. Een veranderingstraject is lastig, nieuwe gewoontes leren kost tijd. Maar het is wel mogelijk en meer dan de moeite waard. Reken op een doorlooptijd tussen de twee en zes maanden en op een tijdsinvestering van drie tot zes bijeenkomsten. Effect: meer werkplezier, meer kwantiteit en meer kwaliteit van het werk!